7 клас Хімія П.І._______________________________ Дата: «_____»___________________р.
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2. РОЗДІЛЕННЯ НЕОДНОРІДНОЇ СУМІШІ.
Мета: навчитись розділяти суміші шляхом відстоювання, випарювання, фільтрування; очищати забруднену кухонну сіль.
Обладнання: дві хімічні склянки, промивалка з водою, скляна паличка, лійка, шпатель або пластмасова ложечка, фільтрувальний папір, порцелянова чашка, пробіркотримач, сухе пальне, лабораторний штатив, керамічна або пластмасова підставка.
ХІД РОБОТИ
Видана вам суміш містить такі компоненти: деревні ошурки, пісок і кухонну сіль. Розділіть суміш на компоненти. Візьміть до уваги, що в кожній суміші є розчинна у воді речовина, а також те, що один із нерозчинних компонентів легший за воду» а другий — важчий.
План виконання роботи
Етап 1. Змішування суміші з водою
У невелику склянку помістіть порцію суміші (2—3 г) і налийте 20—30 мл води. За допомогою скляної палички перемішуйте вміст склянки протягом 1—2 хв.
Що спостерігаєте після припинення перемішування?
_______________________________________________________________________
Який компонент суміші розчинився?_______________________________________
Де накопичився кожний із нерозчинних компонентів?__________________________
_________________________________________________________________________
Етап 2.Виділення нерозчинних компонентів суміші
Речовину, яка спливла на поверхню рідини, можна вилучити двома способами — зібравши її шпателем (пластмасовою ложечкою) або фільтруванням.
Проведіть фільтрування. Наливайте рідину по скляній паличці у фільтр повільно, щоб у нього не потрапив той компонент суміші, який знаходиться на дні склянки.
Після фільтрування долийте у склянку трохи води, перемішайте суміш, дочекайтесь осідання твердої речовини і профільтруйте рідину через щойно використаний фільтр. Таким чином вдається зменшити втрати розчинного компонента, частина розчину якого залишалася разом із кожним нерозчинним компонентом.
Обережно вийміть фільтр із ошурками деревини і покладіть його на керамічну або пластмасову підставку. Із отриманою прозорою рідиною (фільтратом) працюватимете на етапі 3.
До другого нерозчинного компонента суміші, який залишився на дні склянки, додайте трохи води, перемішайте суміш, дайте їй відстоятися, злийте воду і перенесіть шпателем (ложечкою) тверду речовину зі склянки на аркуш фільтрувального паперу. Можна також змити цю речовину водою на новий фільтр, використавши промивалку.
Етап 3. Виділення розчинного компонента суміші
Розчинний компонент виділіть випарюванням його розчину, добутого на етапі 2. Для цього фільтрат перелийте зі склянки в порцелянову чашку, поставте її на кільце штатива запаліть сухе пальне і обережно нагрівайте до повного випаровування води. (Щоб переконатися, що у фільтраті міститься розчинна речовина, потрібно випарити кілька крапель рідини на предметному склі.)
Під час виконання кожного етапу експерименту записуйте в таблицю метод розділення суміші, свої дії та спостереження, а після його завершення — висновки:
Номер та назва етапу
|
Метод розділення суміші
|
Послідовність дій
|
Спостереження
|
Висновки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Підбийте підсумки роботи. Під час виконання практичної роботи ми навчилися:_______
|