Позакласний захід хімії на тему: Шкільне свято хімії
Пропонований захід дозволить перевірити та узагальнити наявні в учнів знання, а також поповнити їх новими відомостями. Досить значну увагу було приділено-різним історичним фактам, курйозним випадкам та серйозним проблемам, що стосуються певної сполуки. Розв’язування нестандартних завдань дозволить учням поглибити знання з хімії, розширити кругозір, буде сприяти розвитку творчих та інтелектуальних здібностей, сприяти формуванню логічного мислення.
План гри
1.Питання Незнайки.
2.Допоможіть хімікам XVIII століття.
3.Конкурс капітанів.
4.Чорний ящик. Незвичайне відкриття.
5.Експериментатори, уперед!
6.Хімічні мініатюри..
7.Читаючи класиків.
8.Розшифровуємо алхімічні рецепти.
9.Розшифровуємо стародавні манускрипти.
10.Незвичайні способи гасіння вогню.
11.Конкурс капітанів. Пожежа й відкриття нової фарби.
12.Домашнє завдання, підготовлене командами: .
1. Вплив повітря, що містить підвищену кількість, вуглекислого газу, на здоров’я людини. Регенерація повітря на космічних кораблях.
2.Оксигенотерапія— новий спосіб лікування.
3.Озон — корисний і шкідливий.
13.Трохи математики.
14.Питання чомучки.
15.Поясніть побачене.
Ведучий звертається до присутніх зі словами привітання.
До класу входить Незнайко і просить членів команд допомогти йому розібратися в деяких незрозумілих питаннях цікавої науки-хімії. (Під час усього заходу він показує своє захоплення розумністю й активністю учнів).
Питання Незнайки (до членів команд)
1. Незнайко прочитав, що Берцеліус стверджував, що Оксиген — це та вісь, навколо якої обертається хімія. Цікаво, якими причинами це зумовлено?
Відповідь. Це зумовлено двома причинами. По-перше, значна поширеність і реакційна здатність елемента зумовлює велику кількість його сполук. По-друге, класична неорганічна хімія — це хімія водних розчинів, тобто хімія найпоширенішої та найголовнішої сполуки Оксигену — гідроген оксиду. Тому такі поняття, як валентність за Оксигеном, окиснення, горіння, кислоти, основи, солі тощо, були сформульовані стосовно Оксигену. До 1961 року застосовувалася оксигенова шкала атомної одиниці маси.
2. Учень 7 класу приготував обладнання для одержання кисню. Він налив у пробірку розчин калій перманганату, закривїї пробкою з прямою газовідвід
ною трубкою, на. яку надів догори дном порожню пробірку, і почав чекати. Закінчився урок, алетліюча скіпка, яку він підносивдо пробірки-приймача, так і не спалахнула. Якої помилки припустився учень?
Відповідь. Кисень треба одержувати, нагріваючи кристали калій перманганату (а не розчин). Газовідвідна трубка не повинна бути прямою. Кисень — важкий газ, і його не можна збирати в пробірку, перевернуту догори дном.
Одночасно проводиться конкурс капітанів: якнайшвидше зібрати установку для одержання кисню розкладанням калій перманганату; після перевірки вчителем одержати й зібрати кисень.
Допоможіть хімікам XVIII століття
Учні в костюмах учених розігрують картинки із життя великих хіміків.
1. Прістлі запалив свічку, вніс її у скляну посудину, куди посадив маленьку мишку, і щільно закрив її кришкою. Деякий час свічка горіла, потім згасла, а мишка дуже швидко загинула. «Повітря може псуватися, коли в ньому щось згоряє»,— подумав Прістлі.
Поясніть, чому повітря зіпсувалося?
Відповідь. Кисень витратився на горіння свічки. Таким зіпсованим повітрям мишка дихати не може.
2. Прістлі продовжував розмірковувати: «Чому повітря в земній атмосфері залишається “чистим”. Аджелюди здавна користувалися вогнем. На Землі живуть тисячі живих істот… Може, “зіпсоване” повітря можна очищувати й воно знову стає придатним для дихання?»
Відповідь. Зелене листя рослин і водорості очищують повітря від вуглекислого газу й насичують його киснем, який утворюється на сонці в результаті процесу фотосинтезу:
6СО2 +’6Н2О = С6НІ2О6 + 6О2
3.«Припустимо, що тварини гинуть під скляним ковпаком,знаходячись в атмосфері повітря, де горіла і згасла свічка,— думав Прістлі:— А рослини? Вони теж живі стоти?» .
Прістлі поставив під скляний ковпак горщик із квітками й запалив поряд свічку. Свічка згасла. Минуло декілька годин, а рослини ніяк не змінилися. Прістлі залишив усе на підвіконні на сонці до наступного дня. Уранці він помітив, що на квітці з’явився ще один бутон. Невже рослини очищують повітря? Прістлі вніс запалену свічку під скляний ковпак. Свічка…
Чи буде свічка горіти? Чому квітка не загинула? Чому на квітці, яка знаходилась у «зіпсованому» повітрі на сонці, з’явився бутон?
Відповідь. Свічка буде горіти, бо зелене листя квітки очистило повітря під ковпаком від вуглекислого газу й наситило його киснем, який утворився на сонці в результаті процесу фотосинтезу:
6СО2 +6Н2О = С6Н12О6 + 6О2
Крім кисню утвориться поживна органічна речовина-глюкоза, що зробить можливою появу ще одного бутону. Квітка, не загинула, бо знаходилася у повітрі, де був кисень, хоча вночі деяка кількість кисню витратилася на дихання квітки.
4. У 1772 р. Лавуазьє нагрів алмаз у закритій посудині до тих пір,поки він не зник. «Може, незвичайне “зникнення” алмазів якосьпов’язано з повітрям? Може, вони з’єднуються з ним?» — подумав Лавуазьє.
Поясніть цей дослід Лавуазьє з точки зору сучасної хімії.
Запишіть рівняння реакцій, знаючи, що алмаз складається з атомів Карбону.
Відповідь. Алмази згоріли, з атомами Карбону з’єдналися атоми Оксигену молекул кисню.
С+О2=СО2
5. У часи Лавуазьє було відомо, щов результаті «з’єднання» повітря з металами утворюється окалина, а з деревиною — гази.
Лавуазьє поставив питання: «Чому в такій взаємодії бере участь не все повітря, а тільки його п’ята частина?»
Дайте відповідь на питання Лавуазьє. ‘
Напишіть рівняння реакції горіння заліза (формула окалини, яка утворюється,— Fе3О4) і рівняння реакції горіння деревини (C6H10O5)n
Відповідь. У реакції горіння бере участь тільки кисень; якого в повітрі 21 % (тобто п’ята частина).
ЗFе + 2О2 = Fе,О4
(С6Н10О5)n.+ 6nО2 = 6nСО2 + 5nН2О
Питання Незнайки (до членів команд)
– Незнайко взяв тліючу скіпку й підніс до склянки з прозорим газом. Тліюча скіпка спалахнула. «Кисень»,— подумав він. А чи тільки в єдиному газі — кисні — спалахує тліюча скіпка?
Відповідь. Тліюча скіпка буде спалахувати в газах-окисниках (наприклад: O3, тощо)
– «Цікаво, чи можна побачити кисень?» — подумав Незнайко.
Відповідь. Можна. Якщо кисень охолодити до температури —182, 9 °С, він стане рідиною світло-блакитного кольору, а за температури — 218, 80 °С — кристалами синього кольору. У 1979 році хіміки внаслідок підвищення тиску до 10 ГПа отримали твердий червоний кисень. Учені очікували, що атоми Оксигену, об’єднавшись по вісім, утворять кільце (як у сірці), але атоми утворили ромбоедр — фігуру, що нагадує сплющений куб — О8. Твердий червоний кисень не має ніякої практичної цінності. До того ж він утворюється в мікроскопічних кількостях тільки в лабораторних умовах і випаровується в разі зниження тиску. Не може він існувати і в природі: якщо б був високий тиск, за якого кисень став би твердим, він усе одно швидко вступив би в реакції з іншими речовинами.
– «Цікаво, чи завжди в атмосфері нашої планети був кисень?» — подумав Незнайко.
Відповідь. Близько 4 млрд років тому кисню в атмосфері Землі не було, а були гази: водень, вуглекислий . газ, амоніак, метан, водяні пари. Поява 2, 5 млрд років тому у водах океанів синьо-зелених водоростей стала початком появи кисню в атмосфері.
Ці водорості засвоювали Гідроген— з води, Карбон — з розчиненого у воді вуглекислого газу, виділяючи кисень. Через 20 000 років уміст кисню досяг сучасного рівня (21 % за об’ємом), або 1015т.
– Незнайко прочитав, що населенню Землі та тваринам треба двітисячі років, щоб витратити весь кисень, а рослинам і водоростям достатньо 600 років, щоб відно
вити масу кисню в атмосфері. Цікаво, хто є найактивнішими «виробниками» кисню?
Відповідь. Найактивнішими «виробниками» кисню є не рослини, а дрібні водорості, що ростуть у теплих шарах морів і океанів. Підраховано, що рослини на суші виробляють кожного року 53 млрд т кисню, а водорості — майже в 10 разів більше.
Доведено, що турботу про сталість складу атмосфери Землі взяв на себе Світовий океан. Він завжди вчасно трохи додає чи трохи розчиняє в собі який-небудь із газів,
– «Цікаво, що сталося б, якби кількість кисню в атмосфері збільшилася (від 21 %, як зараз) до 30 %?» — подумав Незнайко.
Відповідь. Якщо б сталося незвичайне й кількість кисню збільшилася до 30 % за об’ємом, перша блискавка спалила б усе на Землі: навіть сира деревина горіла б як порох, усі процеси в живих організмах прискорилися б і вони почали швидше старішати.
– Цікаво, що відбулося б, якби кількість кисню в атмосфері поступово зменшувалася?» — подумав Незнайко.
Відповідь. Якщо зменшити вміст кисню в повітрі: . . ‘
- до 17 % — згасне масляна лампа шахтаря;
- до 14 % — згасне свічка;
- до 13, 5 % — згасне сірка, що горить;
- до 12 % — згасне полум’я ацетилену, дихання стане більш глибоким;
до 11 % — згасне полум’я спиртівки;
до 10 % — людина почне трохи задихатися;
до 6 % — згасне водневе полум’я;
до5 % —людина почне задихатися, настане запаморочення, з часом — смерть;
до 2 % — втрата свідомості через 1 хвилину і смерть.
– «Цікаво, як зберігають кисень у аптеках?» — подумав Незнайко. Чи можна змазувати різьбу ємності, де зберігається кисень, жиром або органічними мастилами?
Відповідь. В аптеках кисень зберігають у балонах об’ємом 27-50 л, які містять 4—7,5 м3 газу під тиском 10-15 МПа. Балони забарвлені в синій колір. Різьбу балону посипають тальком (ні в якому разі не можна змазувати жиром чи органічними мастилами, щоб не було спалаху від струменя кисню).
– «Більшість речовин горить,а чому вода не горить?»,— подумав Незнайко.
Відповідь: Процеси горіння — процеси окиснення, а вода — це вже окиснений Гідроген, який більше окиснюватися не може.
– Як заздалегідь взнати, який газ буде горіти, а який — ні? Якийз двох газів — чадний чи вуглекислий — буде горіти?
Відповідь. Буде горіти, блакитним полум’ям чадний газ (бо Карбон у молекулі цього газу має ступінь окиснення +2 може далі окиснитися до +4).
2СО + О2 = 2СО2
А вуглекислий газ горіти не може, бо Карбон у молекулі цього газу знаходиться в максимальному ступені окиснення +4 і більше окиснюватися не може.
Для учнів 7 класу можна пояснити так: буде горіти чадний газ, бо він може ще приєднати кисень і утворити найвищий оксид.
– Незнайко в підручнику з хімії прочитав, що реакції взаємодії речовин з киснем називаються реакціями окиснення, а продукти реакції — оксидами. Реакції окиснення, що супроводжуються виділенням тепла і світла, називаються реакціями горіння. А чи можуть під час горіння . утворюватися не оксиди, а інші сполуки?
Відповідь. Під час горіння лужних (крім літію) і лужноземельних металів утворюються пероксиди чи супероксиди цих металів.
2Na + О2 = Nа2О2
натрій пероксид
К + О2= КО2
Калій су пероксид
– Чому водень горить безкольоровим блідим полум’ям, а магній, фосфор — яскравим полум’ям?
Відповідь. Д. І. Менделєєв у своєму відомому підручнику «Основи хімії» так відповідає на це питання:
«Полум’я має різну яскравість залежно від того, чи є в ньому розжарені тверді частинки, чи ні. Якщо в полум’ї немає твердих частинок, то полум’я прозоре, бліде, дає мало світла. Таке полум’я водню, що горить. Полум’я магнію й фосфору яскраве тому, що під, час горіння утворюються тверді оксиди. Частинки цих оксидів розжарюються і світяться».
Цікаво, а яким полум’ям буде горіти в чистому кисні залізо? А ви як гадаєте?
Конкурс капітанів
– Незнайко знав, що Оксиген — найпоширеніший елемент на нашій планеті й у земній корі утворює 1400 мінералів. Запропонуйте якнайбільше способів
одержання кисню з оксигеновмісних сполук.
Відповідь:
1. Із оксидів і пероксидів металів:
2НgО=2Нg + O2
4СиО=2Си2О + О2
2Аg2О=4Аg + О2 :
З МnО2 = Мn3О4+О2
2ВаО2=2ВаО + О2
2. Із солей оксигеновмісних кислот:
2КСlO3 = 2КС1 + ЗО2
2NaNО3=2NaNО2+О2 .
3. Електролізом води, розплавом лугів і розчинів солей оксигеновмісних кислот:
2Н2О = 2Н2+О2
4 Із гідроген пероксиду:
2Н2О2 =2Н2О + О2
2КМnО4 + 5Н2О2.+ ЗН2SО4 = К2SО4 + 2МпSО4 + H2О + 5О2
5. Із пероксидів, супероксидів, озонідів:
Питання Незнайки (до членів команд)
– Незнайко був присутнім у лабораторії та бачив, як два учні одержували кисень, розкладаючи бертолетову сіль. Цікаво,чому в одного кисень утворився, а у другого — ні? :.,
Відповідь. Кисень утворюється, якщо сіль розкладається в присутності каталізатора МnО2:
2КClO3 = 2КС1 + ЗО2 Без каталізатора — за t= 400 °С 4КСlO3 = КС1+ЗКСlO4
– Незнайко в підручнику з біології прочитав, що процеси окиснення в нашому організмі відбуваються завдяки кисню. Кисень переноситься до всіх органів біл
ком гемоглобіном, що міститься у крові. Склад повітря, яке мивдихаємо:
ф(О2) = 21 %;
ф(СО2) = 0,03%;
ф (N2) = 78,97%.
Склад повітря, яке ми видихаємо:
ф(О2) = 16%;’ ф (СО2) = 5,03%; ф (N2) = 78,97%.
«Цікаво, чому артеріальна кров має яскраво-червоний колір, а венозна кров — вишнево-червоний колір?» — подумав Незнайко.
Відповідь. На ранніх етапах еволюції в людському організмі з’явився дихальний пігмент — гемоглобін. Гемоглобін вступає з киснем в оборотну реакцію, перетворюючись на забарвлений у яскраво-червоний колір оксигемоглобін. Ось чому артеріальна кров, яка насичена киснем, має яскраво-червоний колір, а «відпрацьована» венозна кров — вишнево-червоний.
– Незнайко прочитав у науковій книжці, що венозна кров у мешканців Яви має більш пурпурне забарвлення, ніж у мешканців Європи. Його зацікавив цей факт, але пояснити його не зміг.
А ви зможете?
Відповідь. У 1842 р. німецький лікар Майєр, працюючи на Яві, перший звернув увагу на колір венозної крові мешканців. Майєр своє спостереження пояснює так: у жаркому кліматі організму треба виробляти менше тепла для підтримання його нормальної температури, тому процеси окиснення в організмі в тропіках менш інтенсивні, ніж на півночі, невитраченого кисню у крові залишається більше.
Саме кисень, з’єднаний з гемоглобіном, надає крові червоного кольору.
– «Чому під час підйому на вершини гір чи висотних польотів організм людини зазнає кисневого голодування, хоча об’ємна частка кисню в повітрі не змінюється?» — замислився Незнайко.
А як гадаєте ви?
Відповідь. Це відбувається через зниження парціального тиску. Парціальний тиск стає недостатнім через розрідженість атмосфери на великих висотах. Організм людини застигається зненацька й болісно реагує на зниження парціального тиску кисню. Організм мешканців високогірних районів пристосувався так: серце з більшою силою жене кров у легені, а грудна клітка — повітря, кровотворні органи постачають кров гемоглобіном більш інтенсивно, ніж це спостерігається у мешканців долин.
– У романі «Таємничий острів» Незнайко прочитав, що Сайрес Сміт узяв два випуклі скла від кишенькового годинника, налив води, склав їх і заліпив краї глиною. Скориставшись цим склом, він направив сонячний промінь на сухий мох, і мох почав горіти.
Цікаво, чому?
Відповідь. Речовина може горіти (окиснюватися), якщо виконуються умови:
а) наявність окисника;
б) нагрівання її вище температури займання.
У повітрі є окисник, сухий мох був нагрітий сфокусованим сонячним променем вище температури займання.
– Ч и може загорітися ліс у суху літню погоду від випадково залишеної скляної пляшки?
Відповідь. Це можливо, особливо якщо пляшка наполовину чи повністю заповнена водою.
– Незнайко в паперовому кульку нагрів на вогні воду до кипіння.
Чому вода закипає, а кульок не згоряє?
Відповідь. Висока температура полум’я поглинається водою, і папір не горить (температура кипіння води менше температури займання паперу).
– Якщо хустинку, в яку загорнуто 10-20 мідних монет, внести в полум’я, то вона не загориться. Чи можливо це?
Відповідь. Можливо, бо металічні монети швидко нагріваються і відводять частину тепла від хустинки. Хустинка не загоряється, бо не нагрівається до температури займання.
– Суху скіпку запалити дуже легко, а мокра не горить. Чому мокра скіпка не горить?
Відповідь. Мокра скіпка не горить, бо вона не нагрівається до температури займання (частина тепла витрачається на випаровування води). Як тільки вся вода випариться, скіпка легко загориться.
– Чому, щоб загасити вугілля, яке горить, його заливають великою кількістю води? Чому воно ще більше буде розгорятися, якщо його тільки побризкати водою?
Відповідь. За високої температури (1200 °С) вугілля починає реагувати з водою.,
Продукти реакції СО і Н2 є горючими газами, які починають горіти. Велика кількість води знижує температуру (бо на випаровування великого об’єму води треба багато тепла), вугілля охолоджується нижче температури займання і перестає горіти. Шапка водяних парів робить неможливим доступ кисню до вугілля.
Чорний ящик. Незвичайне відкриття
Якось (на початку XX ст.) викладач фізики однієї з Бакинських гімназій А. Г. Лоран сидів у своєму кабінеті й потерпав від спеки. Він відкрив пляшку пива, проте передумав його пити, вирішивши зробити це пізніше. Розмірковуючи над дослідами, Лоран (він працював з нафтою) запалив сірника, запалив цигарку і необачливо кинув сірника у… відро з нафтою. Там гупнуло щось, і в повітря сколихнулося кіптяве полум’я. Учитель розгубився, адже він знав, що це за речовина, палаюча нафта. Він скочив, квапливо роздивився, в усі боки: нічого придатного під рукою не було. Раптом без жодних роздумів він схопив зі столу відкриту пляшку і, струшуючи (щоб швидше!!!), почав лити пиво на палаючу нафту. Трапилося неможливе: полум’я згасло. Чому вогонь згас? Яка роль пива в цій історії?
Відповідь. Пивна піна, що містить вуглекислий газ, виконала роль своєрідної ковдри: вона накрила нафту, не дозволила потрапити у відро повітрю — і вогонь згас. Пізніше Лоран винайшов вогнегасник, в якому він використовував спеціальні речовини (які?), що давали багато .піни. Зараз, створено спеціальні протипожежні фарби з використанням «принципу пива». Під час нагрівання фарба набухає, перетворюючись на шар негорючої піни. Крізь цю перепону полум’я прорватися не може.
Експериментатори, уперед!
Незнайко викликає по одному учню від кожної команди.
– Незнайко знав, що предмети, які горять, можна гасити водою або піском. Знайка порадив як більш ефективний засіб використовувати питну соду. Чи ви погоджуєтесь із ним? Чи можна питною содою загасити сухе пальне, що горить?
Відповідь. Один учень від кожної команди сухе пальне, що горить засипає питною содою й пояснює свої спостереження.
2NaНCO3 = Na2 CO3 + СО2 +Н2О
СО2, що виділяється,.! Н2О гасять вогонь. Цю реакцію покладено в основу роботи сухого вогнегасника.
У склянку з питною содою налийте трохи окропу та піднесіть запалений сірник: Що спостерігаєте?
– Незнайко підпалив магнієву стрічку, вона горіла яскравим полум’ям. Щоб загасити полум’я вогню, він вніс її в склянку з вуг лекислим газом. Чи перестав горіти магній?
Відповідь. Магній продовжує горіти в атмосфері вуглекислого газу. Якщо змішати порошкоподібний магній із «сухим льодом», а потім торкнутися цієї суміші палаючою магнієвою стрічкою, то суміш сильно спалахне. Отже, загасити магній, який загорівся, струменем вуглекислого газу з вогнегасника неможливо. Небезпечно гасити палаючий магній струменем з кислотного вогнегасника, оскільки при цьому утворюється гримучий газ.
– Як загасити палаючий магній?
Які ще метали не можна гасити вуглекислим газом?
Відповідь. Палаючий магній треба засипати великою кількістю піску або накрити азбестовою ковдрою. «Сухий лід», контактуючи з натрієм, вибухає, тому вуглекислотно-снігові вогнегасники в жодному разі не можна використовувати для гасіння палаючого натрію, калію, цезію, лантану.
Хімічні мініатюри (розігруються за ролями)
Кисень і золото
Кисень для життя необхідний, але без золота теж прожити не просто. А на ділі буває як? Коли дихається легко й з киснем начебто все в порядку, відчувається, що не вистачає золота. А як привалить золото, стане важче дихати, а це означає, що не вистачає кисню. Як ви можете пояснити з погляду хіміка цю життєву Ситуацію?
Відповідь. За хімічними законами, найдавнішими законами Землі, золото й кисень не реагують.
З якими ще речовинами не реагує кисень?
Відповідь. Кисень — сильний окисник, взаємодіє з 86 елементами, не з’єднується із золотом, платиною, інертними газами (гелієм, неоном, аргоном), галогенами. Для розвитку активної реакції кисню з більшістю простих і складних речовин потрібно нагрівання.
Яка речовина, що входить до складу живих організмів, здатна реагувати з киснем уже за кімнатної температури?
Відповідь. Гемоглобін крові.
Окиснєння
Розмову ведуть два поліна.
—Окиснюємося, братуха?
—Окиснюємося.
—Ну, І як воно? Нічого?
—Нічого.
—Щось ти дуже поспішаєш, це, братуха, не по-моєму. Окиснюватися треба повільно, з толком, з розумінням…
—А чого тягти? Раз — і готовий!
—Готово! Це дивлячись як готово…
Ти окиснюйся посовісті, не як заманеться. У мене в цій справі досвід є, я вже три роки отут окиснююся… .
Окиснюються два поліна. Одне повільно окислюється, інше — швидко. Про які два види окиснєння йде мова?
Відповідь, Швидке окиснєння — горіння, повільне окиснения — гниття.
В яких з наведених процесів повільне окиснєння позитивно впливає на природні процеси:
а) ржавіння заліза;
б) гниття, тління;
в) бродіння;
г) самозаймання торфу
Читаючи класиків
1. У романі Жуля Берна «Досліди доктора Окса» читаємо: «Слід кинути в землю насіння, як з нього піднімається зелена стеблинка, що росте не по днях, а щогодини капустини перетворювалися на кущі, а гриби ставали завбільшки з парасольку. Але на жаль! Усі ці рослини… блякнули й умирали, обпалені, виснажені, неспроможні… Цей газ, зовсім безбарвний, позбавлений запаху, вдихуваний у великій кількості, спричиняє ряд серйозних порушень в організмі. Людина, що живе в атмосфері, перенасиченій киснем, приходить у вкрай збуджений стан і швидко згоряє. Але, повернувшись у звичайну атмосферу, вона знову приходить у норму».
Оцініть правдоподібність описаної ситуації.
Відповідь. Відповідно до сучасних поглядів, людський організм пристосувався в ході еволюції дихати повітрям, а не чистим киснем. Уразі дихання чистим киснем прискорюються окисні процеси обміну речовин. Температура тіла підвищується, організм швидко зношується й старіє — «згоряє», а повернувшись у звичайну атмосферу, не може прийти в норму. Так . що Ж. Берн у чомусь був правий.
2. У повісті Костянтина Паустов-ського «Повість про ліси» читаємо: «Не.можу зрозуміти,— сказав Леонтьев,— чому, зустрічний . вогонь загасив пожежу. Роздули таке вогнище, що здавалося, що горів увесь світ.
— Увесь смисл зустрічного вогню втому, щоб надати пожежі велику їжу, дійсно роздути її до незвичайних розмірів. Тоді в навколишньому повітрі одразу згоряє весь кисень, просіка заповнюється вуглекислотою і димом, погонь гасне».
Якої помилки, на вашу думку, припустився автор?
Відповідь. Кисень не горить, а підтримує горіння.
Розшифровуємо алхімічний рецепт
Щоб приготувати еліксир мудреців, який називали філософським каменем, візьми, сину мій, Меркурій філософів і обпалюй його, поки він не перетвориться на зеленого лева. Після цього обпалюй сильніше, і він перетвориться на червоного лева.
Відповідь. Під Меркурієм філософів алхіміки розуміли свинець, зелений лев — плюмбум (ІІ) оксид, червоний лев — свинцевий сурик РЬ3О4.
2Рb + О2 = 2РbО
6РbО + О2 = 2Рb3О4
Розшифровуємо стародавній манускрипт
На початку минулого століття «життєвий газ» одержували з мінералу піролюзиту (манган (IV) оксиду) прожарюванням його в кам’яній реторті, при цьому піролюзит віддавав 1/3 «життєвого газу».
Виразіть з допомогою рівняння реакції цей спосіб одержання «життєвого газу».
Відповідь. «Життєвий газ» — кисень.
ЗМпО2 = Мп3О4 + О2
Незвичайні способи гасіння вогню
– Хімія — незвичайна наука, вона навчила пожежників гасити вогонь сіркою. Пожежники радять: якщо у трубі загорілася сажа, треба почати палити в пічці сірку.
Як можна пояснити принцип дії такого «вогнегасника»?
Відповідь, Сірка під. час горіння утворює важкий газ — сульфур (IV) оксид, який не підтримує горіння. Важкий газ заповнює димарі й припиняє доступ повітря, і вогонь, таким чином, сам собою згасне.
– Велику пожежу в лісі можна загасити зустрічним вогнем.
«Цікаво, як зустрічний вогонь може загасити пожежу»,— розмірковував Незнайко.
Відповідь. У романі К. Паустовського «Повість про ліс» головний герой так це пояснює: «Весь сенс зустрічного вогню в тому, щоб надати пожежі великої сили, роздути її до величезних розмірів. Тоді в повітрі витратиться одразу майже весь кисень, просіка, заповниться вуглекислим газом і димом, і вогонь, звісно, гасне…»
Конкурс капітанів. Пожежа й відкриття нової фарби
– Пожежа 3000 років тому допомогла знайти спосіб одержання нової червоної фарби. Відомий грецький художник Нікій чекав прибуття білої фарби з острова Родос. Корабель з фарбою прибув до афінського порту Пірей, але несподівано почалася пожежа. Нікій в обгорілих.діжках під шаром вугілля і золи побачив яскраво-червону фарбу, яка утворилася з білої фарби.
2[РЬ(ОН)2 2РЬСО3] + О2 = 2РЬ3О4 +4СО2 + 2Н2О
червона фарба (сурик)
Домашнє завдання, підготовлене командами
1. Вплив повітря, що містить підвищену кількість вуглекислого газу, на здоров’я людини. Регенерація повітря на космічних кораблях
У стані спокою людина видихає за годину близько 12 л СО2, а під час інтенсивної праці — у 10 разів більше. Підвищений вміст СО2 у повітрі шкідливо діє на дихальну, серцево-судинну та нервову системи. Особливо чутливий до найменшого збільшення концентрації СО2 головний мозок. Уразі концентрації СО2, рівень якої в повітрі досягає 6 %, людина втрачає здатність мислити і свідомо керувати своїми рухами. У разі збільшення рівня концентрації люди починають страждати на задишку, голова ніби наливається свинцем, кожний рух викликає труднощі. Виникає апатія, а з часом настає смерть. На космічному кораблі, який пілотував Ю. Гагарін, уміст СО2 не перевищував 1 %, а потім допустима концентрація у кабінах кораблів була зменшена вдвічі.
На американських кораблях користуються патронами з літій гідроксидом.
2LiOН + СО2 = Li2СО3 + Н2О
Перспективніше використовувати пероксиди й надпероксиди лужних металів, які, поглинаючи СО2 та Н2О, що міститься на космічних кораблях, виділяють О2:
2NaО2 + СО2 = Na2СО3 + 1,5О2
4NaО2+СО2 + Н2О = NаОН + Na2СО3-+ЗО2
У тривалих польотах використовуються цеоліти. Вони характеризуються
чудовими адсорбційними властивостями й легко регенеруються. СО2 можна виділити з цеоліту в умовах космічного вакууму.
2. Киснетерапія — новий спосіб лікування
У медицині з’явився новий спосіб лікування — киснетерапія (лікування киснем). Гіпербарична оксигенація заснована на різкому насиченні організму киснем. Якщо за звичайного тиску (0, 1 МПа) в 100 мл крові міститься 2,3 мл кисню, то за тиску 0,5 МПа — близько 7 мл. У барокамері можна з успіхом робити операції на головному мозку, серці, лікувати захворювання, пов’язані з кисневою нестачею: інфаркт міокарда, інсульт.
У 2001 році у Лас-Вегасі відкрився перший кисневий бар,.у якому можна подихати очищеним киснем. Спеціальний «генератор кисню» пропускає повітря, концентруючи чистий кисень, і подає його відвідувачеві. Лікарі рекомендують 10—15 хв дихальної киснетерапії на день (протипоказань немає). Заряд бадьорості та ясності мислення гарантований. Зловживання киснетерапією може призвести до отруєння з такими симптомами: сильна втома, важкість у всьому тілі, слабкість і сонливість. У барах можна й скуштувати кисень, випивши кисневий коктейль, що являє собою пишну щільну пінку на основі яєчного білка (або інших піноутворюючих субстанцій). Він допомагає нормалізувати мікрофлору кишечнику, поліпшує виведення токсинів і обмін речовин, поліпшує сон, нормалізує діяльність нервової системи, допомагає позбавитися хронічної втоми, знижує відчуття голоду (за рахунок пінки, що заповнює шлунок), активізує спалювання жиру. Особливо привабливий кисневий коктейль для людей, які мають захворювання шлунково-кишкового тракту і хочуть схуднути. (На думку лікарів, через травну систему в кров і тканини надходить у 10 разів більше кисню, ніж під час дихання.) Прихильники лікувального голодування можуть спробувати так зване кисневе голодування (замість їжі вживати п’ять порцій кисневого коктейлю на день). Деякі дієтологи вважають, що двох днів такої дієти цілком достатньо для повного очищення кишечнику й відновлення мікрофлори. Кисневий коктейль, насичений екстрактами солодцю й шипшини, активно стимулює імунну систему. Особливу увагу на кисневий коктейль треба звернути спортсменам, бо під час тренувань великі об’єми кисню йдуть на забезпечення посиленого скорочення м’язів і вони відчувають кисневе голодування (гіпоксію). Уживання коктейлів підвищить ефективність. тренувань і втома після занять спортом пройде швидше. Кисневі коктейлі не мають протипоказань і їх можна вживати всім бажаючим.
Останнім, часом з’явилася киснева косметика, завдяки якій киснем насичуються глибокі шари шкіри. (З віком уміст кисню в клітинах дуже. знижується, уповільнюються обмінні процеси на клітинному рівні, зменшується життєва активність клітин, вони слабшають і старіють.) Активні молекули кисню не тільки збагачують клітини шкіри, а й допомагають кращому засвоєнню активних речовин, що входять до складу косметики. Киснева косметика сприяє підвищенню енергійності клітин, активізує їх розподіл і регенерацію шкірного покриву. У разі регулярного застосування цієї косметики більше виробляється колагену й еластину, які відповідають за молодість шкіри, прискорюють загоювання ран, допомагає боротися із запальними процесами й алергійними шкірними реакціями (за рахунок прискорення обмінних процесів). Киснева косметика коштує не дорожче, ніж косметика відомих марок.
3. Озон — корисний і шкідливий
Озон (О3) у перекладі означає «той, що пахне». У невеликих кількостях утворюєть- ся у повітрі з кисню під час сильних грозових дощів. (Трансляція фрагмента наукового фільму про утворення озону та його властивості.) За малих концентрацій (менше 0,03 г/мл) має приємний запах після грозового повітря й діє стимулююче на організм, підвищує його стійкість проти холоду, гіпоксії, дії токсичних речовин, поліпшує роботу легенів, нормалізує артеріальний тиск, підвищує рівень гемоглобіну й еритроцитів у крові, імунобіологічну стійкість організму. Однак, якщо концентрація його в повітрі збільшується, приємний запах перетворюється нанеприємний, що нагадує запах хлору, а в разі ще більших концентрацій — на солодкувато-нудотний запах оксидів Нітрогену (це є свідченням того, що концентрація досягла смертельної). Озон за високих концентрацій спричиняє спазм легенів, подразнювально діє на верхні дихальні шляхи, збільшує ймовірність утворення злоякісної пухлини легенів. Для захисту органів дихання використовуються протигази з натронним вапном або ізолюючий протигаз і захисний костюм. Тимчасово може допомогти ватно-марлева пов’язка, змочена розчином соди та калій іодиду. У разі отруєння допомагають інгаляції киснем, тепло, ін’єкції глюкози й кальцій хлориду, серцеві препарати.
Озон використовують для дезінфекції води, для відбілювання олій, борошна, паперу для ксероксу.
Озоновий шар захищає нашу планету від сильного ультрафіолетового випромінювання Сонця.
Трохи математики
(Викликається по одному учню — кращому знавцю з кожної команди.)
Факти
- 1. За добу людина вдихає приблизно 25 кг повітря.
- На кожні 100 км шляху автомобіль витрачає 1825 кг кисню.
Скільки діб може дихати людина повітрям, якщо один з автомобілів проїде на 100 км менше?
Відповідь. За добу людина вдихає 5,25 кг кисню (бо в повітрі 21 % О,), а 1825 кг цього газу буде вдихати 347,6 діб |і^. = 347,б].
Одночасно члени команд виконують завдання.
1) Підібрати коефіцієнтне схемах реакцій:
а) КС1О3 = КС1 + О2
б) Н2О = Н2 + О2
в) НgО = Нg + О2
г) К2О2 + СО2 = К2СО3+О2
д) NаNО3 = NaNO2+ О2
є) КМпО4 = К2МпO4 + МпО2 +О2
ж) Аg2O = Аg + O2
з) Н2О2 = Н2О + О2
и) КО2+СО2 = К2СО3 + О2
Які з цих реакцій належать до реакцій розкладу? (а, б, в, д, є, ж, з)
2) Кисень можна одержати нагріваючи воду до t = 1000-2000 °С
або пропускаючи через воду електричний струм. Як експериментально впевнитися в тому, що під час кипіння води в чайнику з носика виділяється водяна пара, а не кисень? (Піднести до носика чайника,, з якого виділяється газ, холодний предмет, наприклад хімічний стакан. На ньому сконденсуються крапельки води. Кисень зріджується й перетворюється на блакитну рідину за дуже низької температури —182, 9 °С)
3) У який спосіб можна зібрати кисень? (б, в)
4) В організмі людини є Оксиген (65 %). Чому не спалахує тліюча скіпка, якщо її підносити до людини?( Тліюча скіпка спалахує в кисні, а в організмі .Оксиген
є у зв’язаній формі)
5) На поверхні однієї з планет Сонячної системи трапляється трьохатомна сполука. Вона містить найлегший і найпоширеніший елемент на цій планеті.
Про яку планету та яку сполуку йде мова?
Відповідь: планета — … (Земля); сполука —… (Н2О).
Завдання чомучки
1.Чому під час підпалювання сухе пальне загоряється не одразу, а через деякий час? (Його треба нагріти до температури займання, а на це потрібен певний час)
2. Менше чи більше часу й чому піде на підпалювання:
а) нагрітого сухого пального? (Менше часу, бо він уже гарячий)
б) мокрого сухого пального? (Значно більше часу, бо спочатку енергія буде витрачатися на випаровування води, і коли вся вода випариться, тільки тоді буде нагріватися сухе пальне, і коли нагріється до температури займання, воно почне горіти).
3. У воді масова частка Оксигену 89,9 %. Чому людина не дихає водою, а дихає повітрям? (Людина дихає киснем, якого в повітрі масова частка 23 %, а не зв’язаним Оксигеном у молекулі води, хоча масова частка його там більше)
4. Чому риба, викинута на берег, швидко гине, навіть якщо її весь час обливати водою? (Риба гине від високої концентрації кисню в повітрі, вона може дихати тільки киснем, розчиненим у воді)
5. Чому в акваріум не можна наливати кип’ячену воду? (Під часкип’ятіння води зменшується розчинність газів, що містяться в ній, у тому числі кисню. Вміст кисню в ній різко зменшується, риба в такій воді гине)
6. Чому величезні терикони в Донбасі димлять, як справжні вулкани?
(Причина цього тепла — повшьне окиснення піриту й органічних карбоновмісних порід киснем. Терикони «видихають» в атмосферу гази: чадний, вуглекислий, сірчистий, сірководень, хлороводень та інші. Радянські вчені запропонували проекти використання териконів як , джерел тепла, сірки й термальних лікувальних вод)
Пояснюємо експеримент
(Досліди показує вчитель або спеціально підготовлені учні)
Вода рухається угору
Свічку поставити в чашку Петрі з водою, підпалити її. Коли вона розгориться, накрити її хімічним стаканом. Свічка потухне, і вода почне рухатися вгору. Чому вода рухається вгору й заповнює п’яту частину стакану?
Відповідь. Кисень (якого в повітрі п’ята частина) під стаканом витратиться на горіння свічки, й утворену порожнину заповнює вода.
Неспалима хустинка
Змочіть хустинку або невеликий шматок тканини водою, добре викрутіть з нього воду, а потім змочіть в ацетоні. Візьміть хустинку пінцетом або пробіркотримачем і підпаліть її. Дослід здійснюйте над металевою тацею. Чому хустинка не горить?
Відповідь. Хустинка не горить, а горить ацетон, бо спочатку горить речовина, температура займання якої нижча (ацетон). Щоб загасити вогонь, опустіть хустинку в банку з водою.
Вогонь «малює» картину
За допомогою концентрованого розчину калій нітрату намалюйте картинку на фільтрувальному папері. Коли папір висохне, доторкніться розжареним дротом до малюнка. Мерехтливий вогник намалює вам картинку. Поясніть побачене.
Відповідь
У місці розкладання калій нітрату, виділяється кисень, який підтримує горіння, і папір починає обвуглюватися. За рахунок теплоти згоряння паперу відбувається розкладання нових порцій нітрату, і вогонь поступово переміщується, малюючи картинку.
Невдалий експеримент
Один алхімік вирішив з допомогою збільшувального скла «сплавити» дрібні алмази на один великий. Як ви вважаєте, що з цього вийшло?
Відповідь.Алмаз.