Мета: відібрати тих учнів, котрі будуть приймати участь у шкільній олімпіаді.
Учитель. Сьогодні ми проведемо гру між учнями 8 класу, щоб визначити найсильніших з них. Учні готуючись до цієї гри розділилися на дві команди і обрали капітанів. Тож запрошуємо команди на вихід.
Ведучий Для оцінювання команд ми обираємо журі. (Журі обирається з учнів старших класів). Просимо їх зайняти свої місця. Починаємо з представлення команд.
Команди оголошують свій девіз та передають у журі свої емблеми (їх оцінюють в 1 бал).
Коротке звернення команд (до суперників та до журі):
Головна умова нашого свята:
Думати — колективно,
Діяти — оперативно,
Сперечатись — доказово —
Це для всіх обов’язково.
Ми покажемо, що вмієм,
Хай дивується весь світ.
Приготуйтеся, команди!
Наш хімічний всім — привіт!
Суперник сьогодні серйозний у нас.
О, славетні хіміки!
Вітаємо вас!
Шановне журі!
Ми передаємо вам:
Терези для зважування наших сил,
Рахівницю для підрахунку балів,
Лупу, щоб краще могли побачити
Наші позитивні якості.
І окуляри, щоб бали пильнували.
Про команду супротивника прошу пам’ятати
Ми за неї будемо щиро вболівати,
Балів трішки можна їм додати,
Про це ніхто не буде знати
Від душі прийміть вітання
І найкращі побажання
Будем всім ми вам бажати
Чемпіонами не стати.
Команді вашій ми бажаєм:
Змагання нехай у фіналі
Вам срібні принесе медалі.
Ми люди скромні — тож собі
Бажаєм лише золоті.
Останні чи перші — які б не були,
Назавжди залишимось друзями ми.
Ведучий Гейм 1. «Далі, далі…»
Упродовж 2 хв команда має продумати й дати відповідь на максимальну кількість питань свого блоку (кожне питання оцінюється в 1 бал).
Запитання для першої команди
Закінчіть речення:
- Найпоширенішим елементом на Землі є … (Оксиген).
2.Складна речовина, яка містить атоми неметалічного елемента та Оксигену — це… (кислотний оксид).
3.Реакції між основами та кислотами, у процесі яких утворюються сіль і вода, називаються реакціями … (нейтралізації).
4. Гідроксильні групи завжди мають валентність… (І).
- Трьохосновна кислота —… (ортофосфатна,H3PO 4).
6.Кількість атомів Гідрогену, здатних заміщуватися на атоми металічного елемента з утворенням солі визначають… (основність кислот).
- У результаті взаємодії води з активним металом утворюються… (луг і водень).
8.Валентність кислотного залишку в хлоридній кислоті… (І).
Запитання для другої команди
Доповніть речення:
1.Найпоширеніший елемент у космосі —… (Гідроген).
2.Складна речовина, що містить атоми металічного елемента та Оксигену, — … (основний, амфотерний або кислотний оксид; пероксид і надпероксид).
3.Розчинні у воді основи мають назву … (луги).
4. (Індикатори) … — це речовини, які змінюють своє забарвлення під впливом лугів та кислот.
5. (Кислоти)… — це складні речовини, що містять Гідроген і кислотний залишок.
6. За складом кислоти поділяють на… (оксигеновмісні, безоксигенові).
7. У результаті взаємодії оксиду лужного елемента з водою утворюється… (луг).
8. Валентність кислотного залишку в сульфатній кислоті… (II).
Ведучий Надаємо слово журі.
Ведучий Гейм 2. «Заморочки з бочки»
Команди отримують по 4-5 завдань різної складності, які оцінюються 1 балом На обдумування — 2—3 хв. Завдання підібрано згідно з чинною програмою.
Завдання для першої команди
1. Обчисліть масову частку Нітрогену в нітратній кислоті, (w = 0,22.)
2. Закінчіть рівняння реакції взаємодії купрум (П) оксиду із хлоридною кислотою.
(СиО + 2НСІ = СиС12 + Н2O.)
3. Закінчіть рівняння реакції К + Н2O =… +…
(2К + 2Н2O = 2КОН + Н2↑.)
4. Який об’єм водню виділиться під час взаємодії з водою натрію кількістю речовини 1 моль?
5. Визначте молярну масу води. (М(Н2O) = 18г/моль.)
Завдання для другої команди
1. Обчисліть масову частку Оксигену в купруму(П) оксиді.
(w(СиО) = 0,2.)
2. Закінчіть рівняння реакції взаємодії алюмінію із сульфатною кислотою.
(2Аl + 3Н2SO4 = Аl2(SO4)3 + 3Н2.)
3. Закінчіть рівнянняреакції СаО+…= Са(ОН)2.
4. Яка кількість речовини калію провзаємодіяла з водою, якщо утворилось
200 г калій гідроксиду?
5. Визначте молярну масу вуглекислого газу.
(М(СO2) = 44 г/моль.)
Ведучий Запитання отримують і вболівальники обох команд (за правильну відповідь по 1 балу). (Див. додаток 1.)
Гейм 3
Команди отримують по 2 завдання, які оцінюється в 2 бали.
(На обдумування — 2 хв.)
Перше завдання. «Знайди мене».
Скласти формули оксидів, використовуючи складові частини, розташовані поруч по вертикалі або горизонталі на малюнку:
|
|
|
Са
|
|
|
|
|
Сu
|
O
|
А12
|
|
|
P
|
О
|
Fе2
|
О3
|
Li
|
|
K2
|
O
|
Ва
|
O2
|
Сiv
|
O
|
Рbiv
|
(СаО, СиО, Аl2O3 ,Fе2O3, ВаО, СО2, К2O.)
Друге завдання. «Біла ворона».
Виявити у кожному ряді зайву речовину і вказати, чому вона зайва.
1.Н3РO4, НС1, Н2SO4, Н2O. (Кислоти — вода.)
2.СuО, К2O, NaОН, Н2O. (Оксиди — гідроксид.)
3.NаОН, ВаО, Ва(ОН)2, Сu(ОН)2. (Гідроксиди — оксид.)
Ведучий Слово журі.
Ведучий
Гейм 4. «Гонка за лідером»
Команди отримують кросворд із даної теми. Максимальна кількість балів — 4. На обдумування — 4 хв. (Див. додаток 2.)
Гейм 5. «Конкурс капітанів»
Правильні відповіді оцінюються у 2 бали. На обдумування — по 30 сек.
Перше завдання
1. «Хрестики-нулики».
Для першого капітана: указати виграшний шлях із кислотними оксидами. (СO2, SO2,P2O5)
Для другого капітана: указати виграшний шлях з основними оксидами. (Аg2O, СаО, СdО.)
Аg2O |
С12O7 |
CO2 |
СаО |
Fе2О3 |
5O2 |
СdO |
N2O5 |
Р2O5 |
Друге завдання
Для першого капітана: у який колір зафарбується розчин кислоти, якщо до нього додати метилоранж? (Рожевий.)
Для другого капітана: у пробірку з рідиною додали фенолфталеїн — розчин змінив колір на малиновий. Яке середовище у пробірці?(Лужне.)
Гейм 6. «Хто швидше»
Команди отримують набір карток із буквами. Треба скласти назву кислоти. На обдумування — 20—30 с. Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.
Набір карток для першої команди: (СУЛЬФАТНА).
Набір карток для другої команди: (ХЛОРИДНА).
Підбиття підсумків гри
Визначення переможців. Оцінювання учасників (оцінювання проводять капітани команд).
Вчитель вручає переможцям запрошення на хімічну шкільну олімпіаду.
ДОДАТКИ
Додаток 1 Запитання вболівальникам
(Гейм 2. «Заморочки з бочки») Для вболівальників першої команди:
1.Що таке кислота?
2.Назвіть формулу сульфатної кислоти.
3.На які дві речовини розкладається вода під впливом електричного струму?
4.Що таке «індикатори»?
5.Які реакції є реакціями обміну?
6.Які прості речовини зображено на картці?
Для вболівальників другої команди:
1.Що таке « основа » ?
2.Назвіть формулу натрій гідроксиду.
3.Що утворюється під час взаємодії металу та кислоти?
4.Які реакції називають реакціями сполучення?
5.На скільки груп поділяють кислоти за основністю?
6.Які прості речовини зображено на картці
Завння кросворду
1. Хімічний елемент із порядковим номером 36. (Криптон.)
2. Елемент, що входить до складу води. (Гідроген.)
3. Неорганічні сполуки, що мають складову частину (- ОН).(Гідроксиди.)
4. Він входить до складу води і до складу вуглекислого газу.(Оксиген.)
5. Видатний учений, який першим склав витискувальний ряд металів.
(Бекетов.)
6. Складна сполука, яка містить Гідроген і кислотний залишок.(Кислота.)
7. Хімічний елемент із молярною масою 7 г/моль. (Літій.)
8. Лакмус іншим словом. (Індикатор.)
9.Перша частина назви одного з індикаторів. (Фенол)
<