Методичні рекомендації
щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології у 2015/2016 навчальному році
О.А.Зайцева, методист Центру
аналітичної та методичної роботи
КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»
ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з біології для учнів 8 – 11 класів відбудеться 19 грудня 2015 року. У районному (міському) етапі беруть участь учні 8-11 класів, які стали переможцями попереднього етапу відповідних змагань. Оргкомітет може дозволити участь у ІІ етапі олімпіади школярам 7 класів за умови їхньої перемоги на І етапі.
Початок роботи о 10.00. На виконання завдань відводиться 4 астрономічні години.
Тексти завдань будуть розміщені на сайті КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» в день проведення олімпіади. Код доступу до завдань буде надіслано електронною поштою в день проведення олімпіади о 8.00.
Особливі умови
- під час виконання завдань олімпіади не допускається використання підручників, довідників, атласів, інших навчальних посібників.
- виконуючи олімпіадні роботи з біології, можна користуватися калькулятором;
- голова журі та його заступник несуть особисту відповідальність за секретність завдань до моменту оприлюднення.
Організаційний аспект
ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології проводиться у два тури: теоретичний та практичний. Учасники виконують завдання у два етапи (по дві години кожний) з перервою 20 хвилин.
З метою створення рівних умов для виконання завдань кожен учень повинен отримати примірник тестових завдань і бланк практичної роботи тією мовою, яка для нього є мовою навчання. Для виконання завдань кожен учень на початок олімпіади повинен при собі мати: ручку (2 шт.), олівець простий, олівці кольорові, гумку, лінійку, калькулятор. Тиражування завдань слід розпочинати в присутності голови та членів журі за годину до початку олімпіади.
Характеристика завдань
Теоретичний тур
Для теоретичного туру олімпіади характерні такі типи завдань:
- завдання, що вимагають відтворення знань, пояснення того чи іншого біологічного явища;
- завдання, що потребують від учасників застосування знань з інших навчальних дисциплін і формулювання власних висновків;
- завдання, що вимагають від учасників уміння аналізувати, зіставляти факти, висловлювати судження під час розгляду різних точок зору на предмет дослідження;
- завдання, якими передбачено формулювання гіпотези на основі експериментальних даних.
Тестові завдання групи А передбачають вибір однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих.
Тестові завдання групи Б передбачають вибір усіх можливих правильних відповідей із п’яти запропонованих (кількість правильних відповідей може бути від однієї до п’яти).
Тестові завдання групи В містять кілька завдань до поставленої умови. Серед них: завдання з вибором однієї або кількох правильних відповідей; завдання на встановлення відповідності; завдання на встановлення правильної послідовності.
Більш складним є тест групи В, запитання якого для правильної відповіді, окрім фактичних знань, вимагають і вміння ці знання застосовувати, аналізувати та робити висновки. При цьому саме завдання може мати форму, наприклад, опису експерименту, який учень має проаналізувати та зробити певні висновки, чи завданням у графічній формі, яке вимагає уміння "видобувати" інформацію, наявну у непрямій формі.
Аналізуючи відповіді на такі питання, можна зробити висновки про вміння учнів порівнювати дані, наведені в умові, використовувати при цьому знання з інших розділів біології та з інших наук.
Практичний тур
Практичний тур складається із завдань, які мають на меті визначити рівень практичних умінь учнів.
Відповідно до пункту 7.3.4 Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади після завершення олімпіади журі надає до оргкомітету наступного етапу олімпіад аналітичні звіти про результати проведення олімпіади за відповідною формою:
Клас
|
Відсоток виконання завдань |
|||
Група А |
Група Б |
Група В |
Практичний тур |
|
|
|
|
|
|
Окрім того, журі вказує окремо по кожній групі номер завдання, яке викликало найбільше утруднення. Також журі може висловити свою думку з приводу розв’язання учнями окремих завдань (типові помилки).
Нагадуємо, що звітна документація від Р(М)В(У)О до КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» подається не пізніше ніж через 10 діб після проведення олімпіади.
Перед проведенням ІІ туру необхідно провести з учасниками інструктаж з охорони праці, відповідно до виду роботи, та зафіксувати це в окремому протоколі. Звертаємо увагу, що учні мають право ставити свій підпис тільки з 14 років; діти, які не досягли вказаного віку, пишуть своє прізвище повністю.
Необхідні матеріали та обладнання
- комп’ютер (для перегляду зображень), мікроскопи.
- гербарний матеріал вищих рослин: листя дерев'янистих і трав’янистих рослин, квітки, зразки лишайників;
- вологі препарати різних класів тварин;
- колекції комах різних рядів;
- постійні препарати тканин рослин, тварин і людини;
- опудала птахів і ссавців.
Усі частини тестового туру розподіляються на спеціальні розділи, співвідношення між якими визначається встановленим регламентом, який зазначено в таблиці 1.
Таблиця 1
Перелік тем, за якими будуть складатися завдання
Клас |
Тема |
8 |
Біологія рослин. Біологія тварин. |
9 |
Біологія рослин. Біологія тварин. Біологія людини. |
10 |
Біологія рослин. Біологія тварин. Біологія людини. Основні властивості організмів. Універсальні властивості організмів (клітина). Вірусологія. |
11 |
Біологія рослин. Біологія тварин. Біологія людини. Генетика. Селекція. Розмноження та індивідуальний розвиток організмів. Вірусологія. Екологія. |
- Оцінювання
Методичні рекомендації щодо оцінювання робіт будуть надіслані одночасно з кодом доступу до завдань – у день проведення олімпіади.