Цілі: поглибити знання учнів про життя і наукову діяльність Д.І.Менделєєва — ученого, громадянина, людини всебічних інтересів; навчити учнів працювати з додатковою та довідковою літературою; виховувати патріотизм, любов до науки, почуття колективізму та товариськості.
Вступне слово ведучого.
Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні ми зібратися з вами для того, щоби вшанувати пам'ять відомого російського вченого-хіміка Д.І.Менделєєва.
Доля подарувала йому 73 роки... Із них 48 років він служив Батьківщині. Великий учений, чудовий учитель, справжній джентльмен, цікавим співрозмовник, знавець мистецтва -— таким ми знаємо Дмитра Івановича Менделєєва.
Він ніс людям знання і культуру. Більшість ідей, висловлені вченим, здійснилися після його смерті. Справді, життя Д.І.Менделєєва присвячене служінню народу.
Увага! Увага!
Розпочинаємо турнір «Хімічні перегони» між командами восьмикласників.
Ми дізнаємося про те, як добре вони обізнані з біографією і творчою діяльністю Д.І.Менделєєва, а також переконаємося, чи вміють вони застосовувати свої знання в нестандартних ситуаціях.
Відповіді команд оцінюватиме наше шановне журі у складі_______.
І. ЗНАЙОМСТВО З КОМАНДАМИ
1. Кожен член команд повинен назвати ім'я та прізвище людини, яка мала честь бути знайомою з Д. І. Менделєєвим.
Можливі відповіді: М.М.Бекетов, І.Сєченов, О.Блок, О.Воскресенський, І.Бородін, М.Зінін, О.Озаровська, І.Рєпін, О.М.Бутлеров. А.Куїнджі, Марко Вовчок.
2. А тепер складніше завдання: просимо учасників команд назвати міста України, де побував Д. І. Менделєєв, та вказати мету цих відвідувань.
Можливі відповіді:
• м. Сімферополь — Д. І. Менделєєв був учителем місцевої гімназії;
• м. Одеса — Д. і. Менделєєв працював викладачем природничих наук у Першій одеській гімназії при Рішельєвському ліцеї;
• м. Київ — відвідав місто як делегат III з'їзду російських природознавців та лікарів, пізніше — як представник Міністерства фінансів в екзаменаційній комісії Київського політехнічного інституту:
• Донбас, м. Горлівка — відвідав Донбас із метою вивчення нього району та збільшення розробки вугілля, виникнення ідеї підземної газифікації вугілля.
Отже, команди готові до турніру! Просимо їх зайняти свої робочі місця.
Переходимо до жеребкування. Білий жетон дає право команді першою взяти участь у першому конкурсі нашого турніру. Далі команди виступатимуть по черзі. Просимо капітанів команд узяти участь у жеребкуванні.
Привітаємо оплесками команди 8 класів і побажаємо їм успіху!
II. КОНКУРСНА ПРОГРАМА
1. Конкурс «Розминка»
Перший конкурс нашого турніру називається «Розминка». Кожна команда за відведену їй хвилину повинна дати найбільшу кількість правильних відповідей на поставлені питання (додаток 1). Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Отже, кожна команда за відведену їй хвилину здобула певну кількість балів. Слово журі.
2. Конкурс «Крилатий вислів»
Кожна команда отримує набір карток зі словами, за якими їй необхідно скласти крилатий вислів Д.І.Менделєєва (додаток 2).
Конкурс оцінюється двома балами.
Доки команди працюють, уболівальники своїх команд мають змогу заробити для своїх однокласників додаткові 2 бали.
3. Конкурс для вболівальників.
Назвіть хімічний елемент.
Цей елемент був передбачений Д.І.Менделєєвим 1870 року, але протягом 69 років його місце в періодичній системі залишалося порожнім. Даремно хіміки намагалися виявити його звичайним способом – знайти в природі. З'ясувалося, то це — радіоактивний елемент, який швидко розпадається. У 1939 році його вперше виявила французька вчена Маргарита Пері. Про який хімічний елемент йде мова? (це Францій, названий його відкривачкою на честь своєї батьківщини — Франції)
Цей елемент також був передбачений Д. І. Менделєєвим у 1870 році, та тривалі пошуки ні до чого не призвели. Цього елемента на Землі вже не було. Справа втому, що він радіоактивний і вже давно повністю розпався. І тільки в 1937 році вчені створили його знову в атомному реакторі. Він і назву свою отримав через те, шо був створений «технічним шляхом». Тепер основна «професія» цього металу — боротьба з корозією залізних виробів. Зовсім невелику кількість його вводять у рідку стать — і вироби з неї іржавіють у 10 разів повільніше, ніж звичайні. (Технецій)
Команди завершили свою роботу й готові звітувати про результати другого конкурсу.
Слово журі.
4. Конкурс «Чи вірите Ви, що...»
Команди отримують запитання, на які вони повинні відповісти «так» чи «ні» (додаток 3). За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Побажаємо успіху нашим командам!
5. Конкурс капітанів.
До участі в наступному конкурсі запрошуються капітани команд, які отримують завдання на картках. Правильна відповідь оцінюється двома балами. На роздуми — 1 хвилина.
Картка № 1
Поясніть, чому Д.І.Менделєєв стверджував, що нафта — не паливо, опалювати можна й асигнаціями? (Нафту краще використовувати як сировину для хімічної промисловості)
Картка № 2
Якщо Д.І.Менделєєва називали генієм, він із дратуванням відповідав: «Який там геній...». Закінчіть фразу Менделєєва. («Працював усе життя, ось і геній»)
Журі підбиває підсумок третього та четвертого конкурсів.
6. «Інтелектуальний футбол»
Д. І. Менделєєв — один з найгеніальніших хіміків XIX ст., який відіграв значну роль у розвитку хімії та інших галузей природознавства.
Командам необхідно по черзі назвати досягнення та відкриття Д.І.Менделєєва. За кожну правильну відповідь — 2 бали.(Приклади відповідей — додаток 4)
Підбиття підсумків.
Слово журі. Визначення найкращого гравця турніру. Нагородження переможців.
Додаток 1 «Розминка».
Команда А.
1. В якому місті народився Д. І. Менделєєв? (Тобольськ)
2. Як звали батька Менделєєва? (Іван)
3. Ким був батько російського генія? (Директор гімназії)
4. Скільки років було Д. І. Менделєєву, коли він став доцентом? (23роки)
5. Як називалася перша наукова робота Менделєєва? («Опис гризунів Санкт-Петербурзької губернії»)
6. Скільки всього років працював над періодичною системою Д.І.Менделєєв? (Понад 30 років)
7. Коли був відкритий періодичний закон? (1869 року)
8. На території якого вузу було встановлено пам'ятник Д.І.Менделєєву? (Київський політехнічний інститут — нині Національний технічний університет)
9. Скільком хімічним елементам Д.І.Менделєєв виправив атомні маси на основі лише їх хімічних властивостей? (14)
10. Назвіть порядковий номер хімічного елемента, названого на честь Д.1.Менделєєва? (№ 101)
11. Кому Менделєєв присвятив свою монографію «Дослідження водних розчинів за питомою вагою»? (М.Д.Менделєєвій, своїй матері)
12. Хто написав портрет Д. І. Менделєєва, репродукція якого вміщена до шкільного підручника? (І.Рєпін)
13. Як сформулював суть періодичного закону Д.І.Менделєєв ?
14. Скільки періодів містить сучасна періодична система хімічних елементів?
15. Що показує номер групи? (Кількість електронів на зовнішньому рівні)
Команда В.
1. До яких наук проявив інтерес Д.І.Менделєєв, ще навчаючись у гімназії? (До природничих наук)
2. З якою нагородою Менделєєв закінчив Петербурзький педагогічний інститут? (Із золотою медаллю)
3. Перше призначення Д. І. Менделєєва. (Учитель природознавства)
4. Як називалася магістерська дисертація Д. І. Менделєєва? («Про питомі об'єми»)
5. Скільки років було Д.І.Менделєєву, коли він відкрив періодичний закон? (35)
6. Як називався маєток Менделєєвих? (Боблове)
7. Яка праця Менделєєва витримала 8 видань російською мовою, 3 — англійською, 1 — німецькою, 1 — французькою мовами? («Основи хімії»)
8. З якими вищими навчальними закладами України у Д.І.Менделєєва були встановлені широкі зв'язки? (Київський і Харківський університети)
9. Які хімічні елементи були передбачені Д.І.Менделєєвим до їх відкриття й були відкриті ще за життя великого хіміка? (Галій, Скандій, Германій)
10. Скільки робіт містить повна наукова та літературна спадщина Д.І.Менделєєва? (431)
11. Яке сучасне формулювання періодичного закону?
12. Що показує номер періоду? (Кількість енергетичних рівнів у атомі елемента)
13. Скільки груп елементів містить сучасна періодична система? (8)
14. Яка група містить найбільшу кількість елементів? (Восьма група)
15. Хто відкрив 101-й хімічний елемент і дав йому назву? (Американський радіохімік Сіборг)
Додаток 2. «Крилатий вислів»
Команда А.
«Перша служба на поприщі науковому, друга — на ниві просвітництва, третя — у справі сприяння економічному розвитку Росії» (Д. І. Менделєєв).
Команда В.
«Я люблю свою країну, як матір, а свою науку — як дух» (Д. І. Менделєєв).
Додаток 3. «Чи вірите Ви, що... ?»
Команда А.
1. Д.І.Менделєєв любив мистецтво та випускав рецензії на картини: (Так)
2. У своїх листах і виступах учений інколи вживав українські слова («нема»), народні прислів'я і цілі вислови («та нехай йому»). (Так)
3. За кордоном учений познайомився з українською письменницею Марко Вовчок. (Так)
4. Д.І.Менделєєв відкрив першу хімічну лабораторію в Росії. (Ні)
5. Військове міністерство Росії прийняло бездимний порох, одержаний Менделєєвим. (Ні)
6. У всьому світі користуються менделєєвими терезами. (Так)
7. По вівторках Менделєєв збирав у себе композиторів, музикантів, художників. (Ні)
8. Менделєєв підтримував вимоги петербурзьких студентів до уряду. (Так)
9. Очолюючи Головну палату мір і ваг, давав службовцям безкоштовні квартири й додаткову плату після народження дитини. (Так)
10. Менделєєв один на аеростаті піднімався вище хмар спостерігати сонячне затемнення. (Так)
Команда В.
1. Геніальний учений виготовив для чеків спеціальний папір, який
практично неможливо фальсифікувати. (Так)
2. Менделєєв схвалив ідею будівництва греблі через Керченську протоку. (Так)
3. За власним проектом дістався Північного полюсу. (Ні)
4. Погляди Д.І.Менделєєва багато в чому були антиекологічними. (Так)
5. Д.І.Менделєєв був блискучим оратором. (Так)
6. Брав активну участь у розробці митного тарифу. (Так)
7. Бажаючих здавати екзамен Менделєєву було багато. (Ні)
8. Запропонував принцип безупинної дробової перегонки нафти й був ініціатором її різнобічного хімічного використання. (Так)
9. Відкрив закон збереження маси речовин. (Ні)
10. Запропонував підземну газифікацію вугілля. (Так)
Додаток 4. «Інтелектуальний футбол»
Д. І. Менделєєв відкрив:
• один із фундаментальних законів природи, названий періодичним законом;
• створюючи періодичну систему, уперше в історії хімії передбачив існування нових елементів та виправив атомну масу багатьох відомих елементів;
• розробив гідратну теорію розчинів;
• написав «Основи хімії» — працю, у якій курс хімії вперше викладено на основі періодичного закону;
• винайшов новий тип бездимного пороху;
• зробив внесок у теоретичні основи виробництва скла, переробки вугілля;
• узагальнив рівняння стану ідеального газу (рівняння Клапейрона — Менделєєва);
• визначив фізичні константи рідин (питомий об'єм, теплове розширення);
• відкрив існування критичної температури кипіння;
• працював у галузі теоретичних і практичних питань метрології;
• проводив дослідження з метеорології, астрономії, повітроплавання;
• розробив одну з перших схем економічного районування для оцінювання природних ресурсів держави.