Діяльність вчителя
Методична робота
Відомі хіміки
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО..
Атоми, з яких складається людина, синтезовані у зірках Щосекунди
над поверхнею Землі розряджується 100 блискавок Температура
в стовбурі блискавки сягає до 20 000⁰С, при цьому
азот реагує з киснем, що призводить до утворення близько 2 млн тонн
нітратної кислоти щоденно (або 700 млн тонн на рік) Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
2.6. Хімічний турнір «Оксиген»
Цілі: узагальнити знання про Оксиген як елемент та кисень і озон як прості речовини; здійснювати міжпредметні зв'язки (хімія, фізика, література); розвивати вміння працювати з додатковою літературою, логічне мислення, вміння робити висновки, узагальнювати; сприяти вихованню любові до хімії, почуття колективної відповідальності за доручену справу; визначити команду, що захищатиме честь ліцею на міському турнірі хіміків. Обладнання: магнітофон; брейн-система, плакати та газети про Оксиген і кисень, прилад для одержання кисню, розчин натрій гідроксиду (20%-й), розчин кобальт (ІІ) сульфату (5%-й), засіб «Білизна», колба, тліюча скіпка. Правила гри: Турнір відбувається між командами з учнів 10 класу природничого профілю і включає конкурси: 1. Захист домашнього завдання з теми «Кисень і Оксиген». За 5-7 хвилин учні розповідають про Оксиген та кисень (5 балів). 2. Брейн-ринг з теми. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал тій команді, що раніше відповіла, ніж інші команди. 3. Захист експериментальної задачі, що пов'язана з одержанням чи властивостями кисню (5 балів). 4. Змагання капітанів «Ти — мені, я — тобі». Капітани готують по два-три питання з теми. Кількість балів залежить від кількості правильних відповідей та додатково набраних балів. 5. Конкурс — захист малюнків, що висвітлюють тему турніру (5 балів). Команда-переможниця бере участь у міському турнірі хіміків-дослідників. КОНКУРС 1 Сценарій конкурсу — захисту домашнього завдання команди-переможниці. Учні підходять до дошки й за допомогою магнітів прикріплюють по черзі (одночасно зі своїм виступом) аркуші формату А4 з малюнками та формулами (відповідно до тексту свого виступу). 1. Найпоширеніший елемент на Землі, входить до складу води, гірських порід, багатьох мінералів, солей, а також організму тварин і людей. 2. Оксиген — елемент VI групи головної підгрупи II періоду. У природі існує у вільному стані та у вигляді сполук. Зв'язаний Оксиген становить 85,8% гідросфери та 47% літосфери. Його вміст у довкіллі – 47%. Біологічна роль Оксигену надзвичайно важлива. Він є одним із головних елементів, що входить до складу білків, жирів, вуглеводів, нуклеїнових кислот, ферментів, вітамінів, гормонів. До складу білків входить 21,5-23,5% Оксигену. Одна з найважливіших сполук Оксигену — вода. Оксиген у складі води — середовище для підтримання кислотно-лужного балансу в клітинах, лімфі, крові. Утворює дві прості речовини — кисень та озон. 3. Кисень – найпоширеніший газ, І знати ми його повинні. Двома ученими ураз Відкритий був він, а людині Потрібний він завжди і всюди, Без нього жити не можуть люди. Кисень реагує з простими та складними речовинами, утворюючи оксиди. 4. Цей чудовий газ творить життя для нас. Кисень використовується для зварювання та різання металів, у металургійних виробництвах, підчас вибухових робіт, як окисник палива в ракетних двигунах. Його застосовують у медицині, а також у приладах, що використовуються для роботи у важкій для дихання атмосфері. 5. Озон — алотропна видозміна Оксигену. Це газувата речовина, один із сильних окисників. Застосовують його для знезараження питної води, промислових стічних вод, у медицині як дезінфікуючу речовину. Не видимий, повсюдний, всемогутній, підпалює, окиснює. Кисень — основа дихання, життя. КОНКУРС 2 Питання для брейд-рингу: 1. З іменами яких учених пов'язане відкриття кисню? (Дж.Прістлі, К.Шеєле, А.Лавуазьє) 2. Як перекладається з латини назва Оксигену українською мовою? (Той, що народжує кислоти) 3. Як називається речовина, що розчиняє кілька десятків тисяч солей, а до її складу входить Оксиген? (Вода) 4. Яка сполука Оксигену з Нітрогеном, що комп'ютером перекладається як «ніяка»? (Нітроген(11) оксид) 5. Яка кількість мінералів містить у своєму складі Оксиген? (Понад 1300) 6. Як можна використати кисень для руйнування грозових хмар? (Змішуючись у спеціальному генераторі, кисень з ацетиленом загоряється електричною іскрою. Під час вибуху в атмосфері виникає ударна хвиля, що діє на хмару й замість граду йде дощ) 7. Як у перекладі з грецької звучить назва Оксигену? (Те, що народжує кислоти (від грецьк. окис — «кислий» і геннао — «народжує»)) 8. Скільки кисню використовує людство за рік? (Понад 1 млрд м3 кисню) 9. Яка тривалість одного циклу кругообігу Оксигену? (2 тисячі років) 10. Скільки літрів кисню проходить через легені за добу? (800літрів) КОНКУРС 3 Дослідна задача переможців: В. Рамзай сказав: «Природа оточує нас загадками, і спроба їх розв'язати належить до найбільших радощів життя». Такою загадкою для нас стали пошуки способу одержати кисень з інших, альтернативних речовин, бо і хлорат, і перманганат у школах зараз знайти досить важко. І ми знайшли цю речовину. Це натрій гідрохлорит, що є складовою засобу «Білизна». Збираємо прилад для одержання кисню методом витіснення повітря. У колбу Вюрца поміщаємо 300мл розчину засобу «Білизна», 1—2мл 20%-го розчину натрій гідроксиду і 5мл 5%-го розчину кобальт (ІІ) сульфату. При цьому утворюється чорно-коричневий осад кобальт (ІІ) гідроксиду й відбувається повільне виділення кисню (приблизно 200-250мл), що посилюється під час нагрівання: 2NaОС1 = 2NaС1 + O Збираємо кисень методом витіснення повітря (на повне заповнення вказує тліюча скіпка, що яскраво спалахує в разі піднесення до отвору пробірки). Додаткове рівняння реакції, що відбувається в колбі: Со5O4 + 2NaОН = Со(ОН)9 + Na2SO4 КОНКУРС 4 Питання капітана команди-переможниці: 1. Хто раніше за Шеєле, Прістлі, Ла-вуазьє висловив думку про існування кисню? (Світова першість належить Китаю. Бо саме там у VIIст. філософ Мао Хао стверджував, що до складу повітря входить газ, який підтримує горіння й дихання — йин. А в 1620 році голландець Дреббель спорядив підводний човен речовиною для дихання, яку одержав із селітри) 2. Яка роль Оксигену під час підпалювання водою твердих речовин? (Оксиген — сильний окисник. Якщо під тирсу покласти натрій пероксид і капнути воду, то суміш займеться. У результаті реакції натрій пероксиду з водою виділяється атомарний кисень, від якого й спалахує тирса) 3. Які незвичні властивості має кисень? (Крім окисних властивостей, кисень виявляє парамагнетизм, чим відрізняється від інших газуватих речовин. Ця здатність втягуватись у магнітне поле пояснюється наявністю власного магнітного моменту) КОНКУРС 5 Ода Оксигену й кисню: 1. Найпоширеніший елемент на Землі, Входить до складу води, Гірських порід, мінералів, солей, А також до організму тварин і людей. Став Оксиген всюди начинкою, Із Силіцієм він обернувся піщинкою.
2. Це найпоширеніший газ, І знати ми його повинні. Двома ученими ураз Відкритий був він, а людині Потрібний він завжди і всюди, Без нього жити не можуть люди.
3. Кисень — газ без запаху, безбарвний, Ледь розчинний у воді. Він для дихання потрібен, Усім навкруги — тобі й мені.
4. Хімічним властивостям черга настала: Він зусиль не тратить марно, Усе горить у ньому гарно... Також є він санітаром, Бо не терпить він сміття; І рослинне, і тваринне Обумовлює життя.
5. Цей чудовий газ Творить життя для нас. ont-�ll:���w Roman";mso-ansi-language:UK'>
p cla�top��@�le='text-align:justify;text-indent:17.0pt;line-height: 115%'>20. Бронза — це сплав... (Міді з оловом)
21. Йони якого металу містяться у хлорофілі? (Магнію) 22. Назвіть перший штучно отриманий метал. (Технецій) 23. Який метал називають металом консервної банки? (Станум) 24. Без якого елемента-металу неможлива фотографія? (Аргентум) Підбиття підсумків гри, нагородження переможців. �p��@����х запам'ятати просто,
Кажуть, їх запам'ятати просто, А ми вчимо, вчимо, вчимо їх і вчимо. А ми вчимо, вчимо, вчимо їх і вчимо. Приспів І живуть поміж нас і сміються із нас Алюміній, залізо і цинк, Альдегіди, спирти, вуглеводи й білки — Вся наука складається з них.
А водень, кисень — це царі науки, Без них ми дня не проживем. Коли будемо летіти в космос, То їх з собою заберем.
І полинемо ми, полинемо ми, На місяць, а може, на Марс. І, мабуть, тоді, і мабуть тоді Весь Всесвіт узнає про нас. |
Пошук
Категорії розділу
Відеодосліди
Календар
Архів записів
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||