Четвер, 25.04.2024, 22:59
Вітаю Вас Гість | RSS

Методична робота
Відомі хіміки
...
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО..

Атоми, з яких складається людина, синтезовані у зірках

Щосекунди над поверхнею Землі розряджується 100 блискавок

Температура в стовбурі блискавки сягає до 20 000С, при цьому азот реагує з киснем, що призводить до утворення близько 2 млн тонн нітратної кислоти щоденно (або 700 млн тонн на рік)

Світове виробництво нітратної кислоти складає близько 30 млн тонн на рік
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

2.14. Інтелектуальний хіміко-біологічний конкурс «Найкмітливіший»

 

«Думати і діяти, діяти і думати—ось мета нашої мудрості.» (Гете)

Цілі: продовжувати поглиблювати інтерес учнів до вивчення предметів хімії та біології, вдосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, узагаль­нювати різні факти, активізувати розумову діяльність учнів, застосовуючи інформаційні технології під час вивчення хімії та біології; сприяти виробленню дослідницьких навичок, розвитку логіки; виховувати самостій­ність, активність, наполегливість, відповідальність.

Обладнання: дошка з магнітами, ромашка, два кристалізатори, щипці, сірники, носова хустинка.

Реактиви: дистильована вода, етиловий спирт.

Міжпредметні зв'язки: хімія, біологія, географія, іс­торія, література.

ХІД КОНКУРСУ

1. «Дешифрувальник»

Проводиться одночасно для з'ясування черговос­ті виступу в конкурсі «Презентація», правильне його виконання дозволить командам заробити 3 бали. Оцінюється швидкість та правильність виконання.

Правильна відповідь: необхідно було розташу­вати елементи у такий спосіб: Гідроген, Нітроген, Оксиген, Фосфор, Сульфур (Н, N. О, Р, S).

2. «Презентація команд»

Журі оцінює конкурс за 5-бальною системою. Оцінюються назва команди, емблема, захист.

3. Експериментальна вправа «Хустка, що не горить»

Хід експерименту

Ведучі виходять на сцену і демонструють зви­чайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, віджимають і далі змочують її у кристалі­заторі зі спиртом. Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка палає, коли ж горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.

Запитання до команд. У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?

Правильна відповідь: Спочатку хустку змочили у воді, потім у спирті (можна ацетоні). Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється і хустка залишаєть­ся неушкодженою.

4. Загадковий пелюсток «Впізнай мене»

Гравцям даються завдання, відповіді на які по­требують уміння логічно мислити, швидкості реак­ції, знання теоретичного матеріалу.

Для встановлення черговості участі команд другому конкурсі слово надається журі. Та ко­манда, яка набрала найбільше балів протягом попередніх конкурсів, має право першою зривати пе­люстку ромашки із завданням. Кожна команда має три спроби, щоб дати відповідь на питання, при­чому чим швидше відповість команда на питання, тим більше балів вона отримає.

Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Якщо коман­да не знає відповіді після першої спроби, то вона говорить далі.

5. Обери тему

Кожній команді ставиться десять питань з обра­ної теми. Якщо члени команди не знають правиль­ної відповіді, її представник каже: «Далі». Теми, що пропонуються на вибір:

•   «Періодична система Д. І. Менделєєва»;

•    «Метали»;

•    «Неметали»;

•    «Загадки»;

•    «Хімія та біологія».

Право першою вибрати тему отримує та коман­да, яка за підсумками попередніх конкурсів набра­ла більшу кількість балів.

 

ХІД ЗАХОДУ

1-й ведучий. Доброго дня, любі друзі й ша­новні гості! Ми раді вітати вас на інтелектуальному хіміко-біологічному конкурсі «Найкмітливіший», присвяченому двом найвидатнішим наукам — хі­мії та біології.

2-й ведучий.

      Наш захід сьогодні не простий,

      Не всім відомий і незвичний.

      Ми пропонуємо провести

      Практичний бій хімічний.

1-й ведучий.

      Отож озбройтеся знаннями,

      Згадайте всі закони.

      Ми сподіваємось, удасться вам

      Здолати перепони.

2-й ведучий. На сцену запрошуються коман­ди учасники. Оцінювати сьогодні ваші досягнення та поразки буде журі у такому складі:_________________.

1-й ведучий. Друзі! Від вас сьогодні потрібні увага, знання з хімії та біології і кмітливість.

2-й ведучий. Усі ми в дитинстві читали ба­гато цікавих казок про добрих фей та могутніх ча­клунів, які творили незвичні дива. Але в житті, як відомо, ні фей, ні чаклунів не існує. Натомість дива насправді бувають, хоча створюють їх зовсім не джини й не чаклуни, а звичайні люди. Люди, озброєні знаннями. І якщо вже говорити про дива, то з-поміж інших наук найвідомішими чаклунка­ми є хімія і біологія.

1-й ведучий. Отже, розпочинаємо наш кон­курс.

2-й ведучий. Для з'ясування порядку в кон­курсі «Презентація» проводиться завдання «Дешифрувальник». Правильне його виконання до­зволить командам заробити 3 бали.

1-й ведучий. Шановні члени команд, ми про­понуємо вам поринути в неорганічну хімію і пригада­ти Періодичну систему Д.І.Менделєєва та принцип розташування у ній атомів хімічних елементів. Вам необхідно розташувати їх у такому порядку, в якому вони подані в періодичній системі Д. І. Менделєєва.

Команда після виконання завдання здає свій аркуш журі. Черговість та правильність виконання завдання командами дозволить визначитися з по­рядком їх виступові в першому конкурсі.

2-й ведучий. Вашій увазі пропонуються такі хімічні елементи, як Гідроген, Фосфор, Сульфур, Нітроген та Оксиген. (Проекту­вати на екран)

2-й ведучий (після того як команди здадуть свої завдання). Необхідно було розташувати еле­менти у такий спосіб: Гідроген, Нітроген, Оксиген, Фосфор, Сульфур.

1-й ведучий. Зараз вас вітає з номером худож­ньої самодіяльності команда _________________.

(Журі оголошує черговість виступу команд)

2-й ведучий. За підсумками журі першою в  конкурсі  «Презентація»   виступатиме  команда_________________.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Команди представляють свою назву, захища­ють її, демонструють емблему. Журі оцінює за п'ятибальною системою.

Експериментальна вправа «Хустка, що не горить»

1-й ведучий. Майже жодна задача не обхо­диться без дослідів, майже жодна лабораторія не обходиться без експериментів. Наша творча лабо­раторія теж приділяє експерименту значну увагу. Але експеримент у нас непростий.

Хід експерименту.

Ведучі виходять на сцену і демонструють звичайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, від­жимають і далі змочують її у кристалізаторі зі спиртом.

Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка горить. А коли горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.

2-й ведучий (запитання до команд). У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?

1-й ведучий. У кого є правильна відповідь? (Треба вислухати варіанти відповідей усіх команд)

2-й ведучий. Правильна відповідь така: спо­чатку хустку змочили у воді, потім у спирті (можна в ацетоні). Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється, і хустка зали­шається неушкодженою.

1-й ведучий. Поки наше шановане журі під­биває підсумки попередніх конкурсів, до вашої ува­ги пропонується номер художньої самодіяльності, який презентує команда _________.

1-й ведучий.

      Змагаймося далі!

      Слухайте уважно

      Питання всі мої

      Та намагайтесь швидше

      На них відповісти.

2-й ведучий. Для встановлення черговості участі команд в другому конкурсі слово надається журі. Та команда, яка набрала найбільше балів за попередні конкурси, має право першою зривати пе­люстку ромашки з завданням. (Підсумки журі)

1-й ведучий. Кожна команда має три спроби, щоб відповісти на питання, причому чим швидше відповість команда на питання, тим більше балів вона отримає. Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Якщо команда не знає відповіді, то вона говорить: «Далі». (Команди грають)

ЗАГАДКОВИЙ ПЕЛЮСТОК «ВПІЗНАЙ МЕНЕ»

(Ромашка складається з п'яти пелюсток, на звороті яких пропонуються запитання. Команди по черзі зривають пелюстки і відповідають на пи­тання (вони мають три спроби))

Пелюсток 1. Про який елемент йдеться?

Спроба 1. Алхімічний та філософський зміст цьо­го терміна було взято з Біблії: «Я є Альфа і Омега, початок і кінець, перший і останній».

Спроба 2. Це слово створено із перших та остан­ніх літер трьох найбільш поширених у середньо­віччі мов — латини, грецької та давньоєврейської.

Спроба 3. Зміст цього ж терміна, який вклав у його назву видатний французький учений Антуан Лавуазьє, дещо інший. З грецької «а» — запереч­на частка, «зоє» — життя, тому назва газу який утворює цей елемент, перекладається як «безжит­тєвий». (Азот, Нітроген)

Пелюсток 2. Назвіть елемент.

Спроба 1. Це дуже важливий мікроелемент. В організмі ссавців міститься у вигляді органічних сполук. В Україні його нестача відчувається в При­карпатті, на Волині, Тернопільщині. Лікарі пропонують вживати продукти з високим вмістом цього елемента.

Спроба 2. На цей елемент багаті такі продукти харчування: горіхи, шпинат, молоко та морепро­дукти, особливо риба та морська капуста.

Спроба 3. Утворює просту речовину, що є твер­дою сріблясто-сірого кольору, здатною переходити в пару фіолетового кольору. А спиртовий настій простої речовини використовують для дезінфіку­вання ран і перед хірургічною операцією. Має ко­ричневе забарвлення.  (Іод)

Пелюсток 3. Назвіть речовину.

Спроба 1. Видатний іспанський алхімік Раймонд Луллій (1493-1541) описав декілька способів одержання цієї речовини, що здатна «втішити люд­ське тіло, повернути старцям молодість».

Спроба 2. У XI столітті в Італії її одержали з вина пе­регонкою та подальшою конденсацією пари у змієвиковому холодильнику.

Спроба 3. У середні віки її вважали одними з найсильніших ліків, називали «життєдайною водою». (Етиловий спирт)

Пелюсток 4. Назвіть прізвище вченого.

Спроба 1. Його наукова спадщина складає понад 350 робіт. Він 1892 року розробив бездимний порох «піроколодій».

Спроба 2. Найзначнішому своєму відкриттю від­дав 40 років свого життя.

Спроба 3. У вільний час займався виготовлен­ням валіз, за що його називали «валізних справ майстер».   (Дмитро Іванович Менделєєв)

Пелюсток 5. Назвіть перехідний елемент.

 Спроба 1. Цей елемент міститься в такій лікар­ській рослині, як подорожник, чимало його і в гри­бах. У багатьох безхребетних він виконує ту саму роль, що й ферум у хребетних.

Спроба 2. Є в людському організмі — у зубах, статевих залозах, мозку, печінці, підшлунковій за­лозі, нервовій системі, міститься в отруті кобр і га­дюк.

Спроба 3. Його оксид, білий порошок, застосо­вують для виробництва білої фарби, наповнювача гуми, пластмас, а також у медицині, косметиці, для лікування шкірних хвороб.    (Цинк)

1-й ведучий. Доки наше шановане журі під­биває підсумки попередніх конкурсів, до вашої ува­ги свій номер художньої самодіяльності пропонує команда ____________.

ОБЕРИ ТЕМУ

2-й ведучий. Наступний раунд нашого кон­курсу «Обери тему». Командам необхідно відповіс­ти на десять питань з однієї обраної теми. Якщо ко­манда не знає правильної відповіді, її представник каже:«Далі».

Теми, що пропонуються на вибір (проектувати на екран):

•    «Періодична система Д. І. Менделєєва»;

•    «Метали»;

•    «Неметали»;

•    «Загадки»;

•    «Хімія та біологія».

1-й ведучий. Право першою вибрати тему отримує та команда, яка за підсумками попередніх конкурсів набрала більшу кількість балів. (Оголо­шення підсумків журі)

Періодична система Д.І. Менделєєва

1. Якого року було відкрито періодичний закон? (1869)

2. Який показник Менделєєв узяв за основу кла­сифікації хімічних елементів? (Атомну масу)

3. Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів? (Сім)

4. Найбільш електронегативний елемент. (Флуор)

5. Як називається горизонтальний ряд хімічних елементів? (Період)

6. Який перший хімічний елемент у періодичній системі? (Гідроген)

7. Як  називаються  елементи  VII групи?  (Гало­гени)

8. Який єдиний елемент має дробове значення від­носної атомної маси? (Хлор)

9. Який метал посідає друге місце у світі за обся­гами виробництва після заліза? (Алюміній)

10. Яке ім'я було у батька Менделєєва? (Іван)

Метали

1. Нитка розжарювання в електричній лампочці виготовлена з... (вольфраму)

2. Який метал використовують для захисту від рентгенівського опромінення? (Свинець)

3. Який дорогоцінний метал є одним з найкращих каталізаторів для різних хімічних процесів? (Платина)

4. Д. І. Менделєєву подарували терези, одна шаль­ка в яких була зроблена з алюмінію, а інша — із... (золота)

5. Який метал найеластичніший? (Золото)

6. Який хімічний елемент-метал входить до скла­ду білка гемоглобіну? (Залізо)

7. Якщо вірити давнім історикам, то під час похо­ду Олександра Македонського в Індію офіцери його армії не так часто хворіли на шлунково-кишкові захворювання, як солдати. Учені пояс­нюють це тим, що їжа та питво в них були одна­кові, а ось металевий посуд — різним. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд? (Срібло)

8. Який метал у давнину називали «срібло із гли­ни»? (Алюміній)

9. Назвіть ім'я ненависного ворога всіх металів? (Корозія)

10. З назвою якого хімічного елемента пов'язана назва земної кори? (Літій. «Літо» з грецької означає «камінь».)

Хімія та біологія

1. Як називається наука, що виникла на межі двох наук, одна з яких вивчає все живе, а дру­га — різні речовини? (Біохімія)

2. Назвіть біохімічний процес, протилежний фо­тосинтезу. (Дихання)

3. Як називають хімічні елементи, що в незнач­них кількостях містяться в організмі людини? (Мікроелементи)

4. Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав соком життя? (Воду)

5. Основний білок крові, який транспортує кисень в організмі. (Гемоглобін)

6. Назвіть три кислоти, які може вживати люди­на. (Молочна, лимонна, оцтова)

7. В якому органі людини найбільше міститься води? (Око)

8. Без цієї речовини не можуть жити люди. Деякі жителі Африки платили за 1 кг цієї речовини 1 кг золотого піску. За рік людина споживає близько 6-8 кг цього продукту. Яка хімічна формула цієї речовини? (Натрій хлорид)

9. Без цієї речовини не можуть жити люди. 523 року до н. є. непереможне 50-тисячне вій­сько шаха Камбуза переходило через Лівійську пустелю. Жодний супротивник не міг здолати це військо, але... все 50-тисячне військо загинуло. Назвіть причину. (Відсутність води)

10. Які клітини організму людини мають псевдо-фобії — тимчасові вирости цитоплазми? (Лей­коцити)

Неметали

1. Назва якого елемента-неметалу в перекладі з латини означає «той, що народжує кислоти»? (Оксиген)

2. Який неметал на практиці використовують для знищення залишків ртуті? (Сірку)

3. Який неметал вважають другим за поширеніс­тю на Землі після Оксигену? (Силіцій)

4. Проста речовина-неметал, що входить до скла­ду намазки на сірниковій коробці. (Фосфор)

5. Найактивніший неметал. (Флуор)

6. Газ жовто-зеленого кольору, у 2,5 рази важчий за повітря, має характерний запах, розчиняєть­ся у воді, утворює дезінфікуючу рідину. Упер­ше його застосували для відбілювання тканин на текстильних фабриках. (Хлор)

7. Безжиттєвим газом називається...., а елемент, без якого немає життя, входить до складу його молекули. Це... (Азот, Нітроген)

8. Газ, який постійно перебуває в повітрі; він за­хищає тварин і людей від сліпоти, поглинаючи ультрафіолетові промені, які посилає на Землю Сонце. (Озон)

eG�!ne� ���;line-height: 115%'>З допомогою періодичної системи вибрати хімічні елементи, які нале­жать до III групи:

 

1) Галій;

2) Арсен;

3) Алюміній;

4) Актиній.   (Галій, Алюміній, Актиній)

VI тур

1. Наука про речовини та їх перетворення:

1)  біохімія;

2)  мікробіологія;

3)  хімія;

4)  біологія.    (Хімія)

2. У якого елемента в періодичній системі атомна маса 10,811?

1) Бор;

2) Алюміній;

3) Флуор;

4) Сульфур.   (Бор)

3. Агрегатний стан Флуору та Хлору:

1)  рідкий;

2)  газ;

3) твердий;

4)  вода. (Газ)

4. Спосіб розділення твер­дої речовини, не розчинної у воді або рідині, не розчин­них одна в одній:

1)  дистиляція;

2)   кристалізація;

3)   випарювання;

4)  відстоювання. (Відстоювання)

5. Речовини, що використовуються для виготовлення будь-якого фізичного тіла:

1) складні речовини;

2)   суміші;

3)   матеріали;

4)  сировина. (Матеріали)

6. Метал — рідина:

1) ртуть;

2) цинк;

3) мідь;

4) бром. (Ртуть)

7. Елемент, що входить до складу кісток:

1)   Фосфор;

2)   Ферум;

3)   Магній;

4)   Кальцій. (Кальцій)

Вхід на сайт
Пошук
Батькам
...

Відеоканал
ВІДЕОУРОКИ З ХІМІЇ
Відеодосліди
Дистанційна освіта






Корисні посилання
Кнопка сайту
Я буду вам вдячний, якщо ви розмістите кнопку сайту у себе на сайті.

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Друзі сайту

Дякую, що завітали на мій сайт
Юридична адреса: 64683, с.Садове, вул.миру,8 Лозівський р-н, Харківська обл.;
Е-mail: jarosh_ryslan@ukr.net
ruslan.jarosh@yandex.ua
2024рік



Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz