«Думати і діяти, діяти і думати—ось мета нашої мудрості.» (Гете)
Цілі: продовжувати поглиблювати інтерес учнів до вивчення предметів хімії та біології, вдосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати різні факти, активізувати розумову діяльність учнів, застосовуючи інформаційні технології під час вивчення хімії та біології; сприяти виробленню дослідницьких навичок, розвитку логіки; виховувати самостійність, активність, наполегливість, відповідальність.
Обладнання: дошка з магнітами, ромашка, два кристалізатори, щипці, сірники, носова хустинка.
Реактиви: дистильована вода, етиловий спирт.
Міжпредметні зв'язки: хімія, біологія, географія, історія, література.
ХІД КОНКУРСУ
1. «Дешифрувальник»
Проводиться одночасно для з'ясування черговості виступу в конкурсі «Презентація», правильне його виконання дозволить командам заробити 3 бали. Оцінюється швидкість та правильність виконання.
Правильна відповідь: необхідно було розташувати елементи у такий спосіб: Гідроген, Нітроген, Оксиген, Фосфор, Сульфур (Н, N. О, Р, S).
2. «Презентація команд»
Журі оцінює конкурс за 5-бальною системою. Оцінюються назва команди, емблема, захист.
3. Експериментальна вправа «Хустка, що не горить»
Хід експерименту
Ведучі виходять на сцену і демонструють звичайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, віджимають і далі змочують її у кристалізаторі зі спиртом. Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка палає, коли ж горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.
Запитання до команд. У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?
Правильна відповідь: Спочатку хустку змочили у воді, потім у спирті (можна ацетоні). Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється і хустка залишається неушкодженою.
4. Загадковий пелюсток «Впізнай мене»
Гравцям даються завдання, відповіді на які потребують уміння логічно мислити, швидкості реакції, знання теоретичного матеріалу.
Для встановлення черговості участі команд другому конкурсі слово надається журі. Та команда, яка набрала найбільше балів протягом попередніх конкурсів, має право першою зривати пелюстку ромашки із завданням. Кожна команда має три спроби, щоб дати відповідь на питання, причому чим швидше відповість команда на питання, тим більше балів вона отримає.
Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Якщо команда не знає відповіді після першої спроби, то вона говорить далі.
5. Обери тему
Кожній команді ставиться десять питань з обраної теми. Якщо члени команди не знають правильної відповіді, її представник каже: «Далі». Теми, що пропонуються на вибір:
• «Періодична система Д. І. Менделєєва»;
• «Метали»;
• «Неметали»;
• «Загадки»;
• «Хімія та біологія».
Право першою вибрати тему отримує та команда, яка за підсумками попередніх конкурсів набрала більшу кількість балів.
ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий. Доброго дня, любі друзі й шановні гості! Ми раді вітати вас на інтелектуальному хіміко-біологічному конкурсі «Найкмітливіший», присвяченому двом найвидатнішим наукам — хімії та біології.
2-й ведучий.
Наш захід сьогодні не простий,
Не всім відомий і незвичний.
Ми пропонуємо провести
Практичний бій хімічний.
1-й ведучий.
Отож озбройтеся знаннями,
Згадайте всі закони.
Ми сподіваємось, удасться вам
Здолати перепони.
2-й ведучий. На сцену запрошуються команди учасники. Оцінювати сьогодні ваші досягнення та поразки буде журі у такому складі:_________________.
1-й ведучий. Друзі! Від вас сьогодні потрібні увага, знання з хімії та біології і кмітливість.
2-й ведучий. Усі ми в дитинстві читали багато цікавих казок про добрих фей та могутніх чаклунів, які творили незвичні дива. Але в житті, як відомо, ні фей, ні чаклунів не існує. Натомість дива насправді бувають, хоча створюють їх зовсім не джини й не чаклуни, а звичайні люди. Люди, озброєні знаннями. І якщо вже говорити про дива, то з-поміж інших наук найвідомішими чаклунками є хімія і біологія.
1-й ведучий. Отже, розпочинаємо наш конкурс.
2-й ведучий. Для з'ясування порядку в конкурсі «Презентація» проводиться завдання «Дешифрувальник». Правильне його виконання дозволить командам заробити 3 бали.
1-й ведучий. Шановні члени команд, ми пропонуємо вам поринути в неорганічну хімію і пригадати Періодичну систему Д.І.Менделєєва та принцип розташування у ній атомів хімічних елементів. Вам необхідно розташувати їх у такому порядку, в якому вони подані в періодичній системі Д. І. Менделєєва.
Команда після виконання завдання здає свій аркуш журі. Черговість та правильність виконання завдання командами дозволить визначитися з порядком їх виступові в першому конкурсі.
2-й ведучий. Вашій увазі пропонуються такі хімічні елементи, як Гідроген, Фосфор, Сульфур, Нітроген та Оксиген. (Проектувати на екран)
2-й ведучий (після того як команди здадуть свої завдання). Необхідно було розташувати елементи у такий спосіб: Гідроген, Нітроген, Оксиген, Фосфор, Сульфур.
1-й ведучий. Зараз вас вітає з номером художньої самодіяльності команда _________________.
(Журі оголошує черговість виступу команд)
2-й ведучий. За підсумками журі першою в конкурсі «Презентація» виступатиме команда_________________.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Команди представляють свою назву, захищають її, демонструють емблему. Журі оцінює за п'ятибальною системою.
Експериментальна вправа «Хустка, що не горить»
1-й ведучий. Майже жодна задача не обходиться без дослідів, майже жодна лабораторія не обходиться без експериментів. Наша творча лабораторія теж приділяє експерименту значну увагу. Але експеримент у нас непростий.
Хід експерименту.
Ведучі виходять на сцену і демонструють звичайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, віджимають і далі змочують її у кристалізаторі зі спиртом.
Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка горить. А коли горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.
2-й ведучий (запитання до команд). У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?
1-й ведучий. У кого є правильна відповідь? (Треба вислухати варіанти відповідей усіх команд)
2-й ведучий. Правильна відповідь така: спочатку хустку змочили у воді, потім у спирті (можна в ацетоні). Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється, і хустка залишається неушкодженою.
1-й ведучий. Поки наше шановане журі підбиває підсумки попередніх конкурсів, до вашої уваги пропонується номер художньої самодіяльності, який презентує команда _________.
1-й ведучий.
Змагаймося далі!
Слухайте уважно
Питання всі мої
Та намагайтесь швидше
На них відповісти.
2-й ведучий. Для встановлення черговості участі команд в другому конкурсі слово надається журі. Та команда, яка набрала найбільше балів за попередні конкурси, має право першою зривати пелюстку ромашки з завданням. (Підсумки журі)
1-й ведучий. Кожна команда має три спроби, щоб відповісти на питання, причому чим швидше відповість команда на питання, тим більше балів вона отримає. Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Якщо команда не знає відповіді, то вона говорить: «Далі». (Команди грають)
ЗАГАДКОВИЙ ПЕЛЮСТОК «ВПІЗНАЙ МЕНЕ»
(Ромашка складається з п'яти пелюсток, на звороті яких пропонуються запитання. Команди по черзі зривають пелюстки і відповідають на питання (вони мають три спроби))
Пелюсток 1. Про який елемент йдеться?
Спроба 1. Алхімічний та філософський зміст цього терміна було взято з Біблії: «Я є Альфа і Омега, початок і кінець, перший і останній».
Спроба 2. Це слово створено із перших та останніх літер трьох найбільш поширених у середньовіччі мов — латини, грецької та давньоєврейської.
Спроба 3. Зміст цього ж терміна, який вклав у його назву видатний французький учений Антуан Лавуазьє, дещо інший. З грецької «а» — заперечна частка, «зоє» — життя, тому назва газу який утворює цей елемент, перекладається як «безжиттєвий». (Азот, Нітроген)
Пелюсток 2. Назвіть елемент.
Спроба 1. Це дуже важливий мікроелемент. В організмі ссавців міститься у вигляді органічних сполук. В Україні його нестача відчувається в Прикарпатті, на Волині, Тернопільщині. Лікарі пропонують вживати продукти з високим вмістом цього елемента.
Спроба 2. На цей елемент багаті такі продукти харчування: горіхи, шпинат, молоко та морепродукти, особливо риба та морська капуста.
Спроба 3. Утворює просту речовину, що є твердою сріблясто-сірого кольору, здатною переходити в пару фіолетового кольору. А спиртовий настій простої речовини використовують для дезінфікування ран і перед хірургічною операцією. Має коричневе забарвлення. (Іод)
Пелюсток 3. Назвіть речовину.
Спроба 1. Видатний іспанський алхімік Раймонд Луллій (1493-1541) описав декілька способів одержання цієї речовини, що здатна «втішити людське тіло, повернути старцям молодість».
Спроба 2. У XI столітті в Італії її одержали з вина перегонкою та подальшою конденсацією пари у змієвиковому холодильнику.
Спроба 3. У середні віки її вважали одними з найсильніших ліків, називали «життєдайною водою». (Етиловий спирт)
Пелюсток 4. Назвіть прізвище вченого.
Спроба 1. Його наукова спадщина складає понад 350 робіт. Він 1892 року розробив бездимний порох «піроколодій».
Спроба 2. Найзначнішому своєму відкриттю віддав 40 років свого життя.
Спроба 3. У вільний час займався виготовленням валіз, за що його називали «валізних справ майстер». (Дмитро Іванович Менделєєв)
Пелюсток 5. Назвіть перехідний елемент.
Спроба 1. Цей елемент міститься в такій лікарській рослині, як подорожник, чимало його і в грибах. У багатьох безхребетних він виконує ту саму роль, що й ферум у хребетних.
Спроба 2. Є в людському організмі — у зубах, статевих залозах, мозку, печінці, підшлунковій залозі, нервовій системі, міститься в отруті кобр і гадюк.
Спроба 3. Його оксид, білий порошок, застосовують для виробництва білої фарби, наповнювача гуми, пластмас, а також у медицині, косметиці, для лікування шкірних хвороб. (Цинк)
1-й ведучий. Доки наше шановане журі підбиває підсумки попередніх конкурсів, до вашої уваги свій номер художньої самодіяльності пропонує команда ____________.
ОБЕРИ ТЕМУ
2-й ведучий. Наступний раунд нашого конкурсу «Обери тему». Командам необхідно відповісти на десять питань з однієї обраної теми. Якщо команда не знає правильної відповіді, її представник каже:«Далі».
Теми, що пропонуються на вибір (проектувати на екран):
• «Періодична система Д. І. Менделєєва»;
• «Метали»;
• «Неметали»;
• «Загадки»;
• «Хімія та біологія».
1-й ведучий. Право першою вибрати тему отримує та команда, яка за підсумками попередніх конкурсів набрала більшу кількість балів. (Оголошення підсумків журі)
Періодична система Д.І. Менделєєва
1. Якого року було відкрито періодичний закон? (1869)
2. Який показник Менделєєв узяв за основу класифікації хімічних елементів? (Атомну масу)
3. Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів? (Сім)
4. Найбільш електронегативний елемент. (Флуор)
5. Як називається горизонтальний ряд хімічних елементів? (Період)
6. Який перший хімічний елемент у періодичній системі? (Гідроген)
7. Як називаються елементи VII групи? (Галогени)
8. Який єдиний елемент має дробове значення відносної атомної маси? (Хлор)
9. Який метал посідає друге місце у світі за обсягами виробництва після заліза? (Алюміній)
10. Яке ім'я було у батька Менделєєва? (Іван)
Метали
1. Нитка розжарювання в електричній лампочці виготовлена з... (вольфраму)
2. Який метал використовують для захисту від рентгенівського опромінення? (Свинець)
3. Який дорогоцінний метал є одним з найкращих каталізаторів для різних хімічних процесів? (Платина)
4. Д. І. Менделєєву подарували терези, одна шалька в яких була зроблена з алюмінію, а інша — із... (золота)
5. Який метал найеластичніший? (Золото)
6. Який хімічний елемент-метал входить до складу білка гемоглобіну? (Залізо)
7. Якщо вірити давнім історикам, то під час походу Олександра Македонського в Індію офіцери його армії не так часто хворіли на шлунково-кишкові захворювання, як солдати. Учені пояснюють це тим, що їжа та питво в них були однакові, а ось металевий посуд — різним. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд? (Срібло)
8. Який метал у давнину називали «срібло із глини»? (Алюміній)
9. Назвіть ім'я ненависного ворога всіх металів? (Корозія)
10. З назвою якого хімічного елемента пов'язана назва земної кори? (Літій. «Літо» з грецької означає «камінь».)
Хімія та біологія
1. Як називається наука, що виникла на межі двох наук, одна з яких вивчає все живе, а друга — різні речовини? (Біохімія)
2. Назвіть біохімічний процес, протилежний фотосинтезу. (Дихання)
3. Як називають хімічні елементи, що в незначних кількостях містяться в організмі людини? (Мікроелементи)
4. Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав соком життя? (Воду)
5. Основний білок крові, який транспортує кисень в організмі. (Гемоглобін)
6. Назвіть три кислоти, які може вживати людина. (Молочна, лимонна, оцтова)
7. В якому органі людини найбільше міститься води? (Око)
8. Без цієї речовини не можуть жити люди. Деякі жителі Африки платили за 1 кг цієї речовини 1 кг золотого піску. За рік людина споживає близько 6-8 кг цього продукту. Яка хімічна формула цієї речовини? (Натрій хлорид)
9. Без цієї речовини не можуть жити люди. 523 року до н. є. непереможне 50-тисячне військо шаха Камбуза переходило через Лівійську пустелю. Жодний супротивник не міг здолати це військо, але... все 50-тисячне військо загинуло. Назвіть причину. (Відсутність води)
10. Які клітини організму людини мають псевдо-фобії — тимчасові вирости цитоплазми? (Лейкоцити)
Неметали
1. Назва якого елемента-неметалу в перекладі з латини означає «той, що народжує кислоти»? (Оксиген)
2. Який неметал на практиці використовують для знищення залишків ртуті? (Сірку)
3. Який неметал вважають другим за поширеністю на Землі після Оксигену? (Силіцій)
4. Проста речовина-неметал, що входить до складу намазки на сірниковій коробці. (Фосфор)
5. Найактивніший неметал. (Флуор)
6. Газ жовто-зеленого кольору, у 2,5 рази важчий за повітря, має характерний запах, розчиняється у воді, утворює дезінфікуючу рідину. Уперше його застосували для відбілювання тканин на текстильних фабриках. (Хлор)
7. Безжиттєвим газом називається...., а елемент, без якого немає життя, входить до складу його молекули. Це... (Азот, Нітроген)
8. Газ, який постійно перебуває в повітрі; він захищає тварин і людей від сліпоти, поглинаючи ультрафіолетові промені, які посилає на Землю Сонце. (Озон)
eG�!ne� ���;line-height: 115%'>З допомогою періодичної системи вибрати хімічні елементи, які належать до III групи:
1) Галій;
2) Арсен;
3) Алюміній;
4) Актиній. (Галій, Алюміній, Актиній)
VI тур
1. Наука про речовини та їх перетворення:
1) біохімія;
2) мікробіологія;
3) хімія;
4) біологія. (Хімія)
2. У якого елемента в періодичній системі атомна маса 10,811?
1) Бор;
2) Алюміній;
3) Флуор;
4) Сульфур. (Бор)
3. Агрегатний стан Флуору та Хлору:
1) рідкий;
2) газ;
3) твердий;
4) вода. (Газ)
4. Спосіб розділення твердої речовини, не розчинної у воді або рідині, не розчинних одна в одній:
1) дистиляція;
2) кристалізація;
3) випарювання;
4) відстоювання. (Відстоювання)
5. Речовини, що використовуються для виготовлення будь-якого фізичного тіла:
1) складні речовини;
2) суміші;
3) матеріали;
4) сировина. (Матеріали)
6. Метал — рідина:
1) ртуть;
2) цинк;
3) мідь;
4) бром. (Ртуть)
7. Елемент, що входить до складу кісток:
1) Фосфор;
2) Ферум;
3) Магній;
4) Кальцій. (Кальцій)